15 Julai 2009

Melentur Buluh Biarlah dari Rebungnya

Email Oleh : Zaim Aziman

Minggu lepas, pelajar-pelajar SMK Gunung Rapat,Ipoh di Rapat Setia Baru Ipoh telah di'motivasikan' somewhere in Kuale Kangsar oleh Biro Tata Negara. Mengikut apa yang saya dengar dai beberapa orang guru, Murid dari kalangan KRK(kelas rancangan khas) dan bekas pelajar KRK yang akan sertai kem tersebut. Saya memang berharap supaya tidak dipilih sebagai salah seorang peserta. Saya memang telah lama duga akan objetif tersembunyi BTN itu.

Ia macam kem yang dikenali sebagai Kem Bina Diri. Namun,disebalik nama kem tersebut ada sesuatu yang disembunyikan oleh pihak penganjur.Ada sesuatu yang BTN ingin semai dalam kalangan pelajar.

Yang tersembunyi itu ditutup dengan nama dan aktiviti-aktiviti lain yang diadakan. Objetif tersembunyi itu ditutup dengan aktiviti-aktiviti menarik seperti berakit dan macam-macam lagi yang seumpanya.Oleh itu,para peserta yang kesemuanya terdiri daripada pelajar yang masih sa-tahun jagong tidak akan sedar yang sesuatu disemai dalam jiwa mereka diakhir kem itu.

Program-program diatur dari aktiviti lasak, kerja berkumpulan dan diselitkan dengan ceramah. BTN memilih salah satu dari pihak BTN atau aktivis pro-kerajaan(BN) untuk memberi syarahan. Bukan calang-calang ceramah/syarahan yang diberi. Segala keburukan kerajaan negeri yang dikuasai pembangkang akan dibuka/didedahkan sama ada betul mahupun rekaan.

Ini adalah salah satu cara menyemai kebencian para pemuda yang akan memimpin negara pada masa akan datang dengan membakar isu perkauman, isu hak keistimewaan dan macam-macam lagi. Bak kata pepatah,melentur buluh biarlah dari rebungnya medidik manusia biarlah ketika mudanya.

Jika dikaji dengan baik,banyak diantara kesan-kesan buruk yang menjejaskan negara adalah berpunca dari kerajaan sendiri sama ada dahulu atau yang baharu. Walaubagaimanapun, pihak kerajaan yang dari pembangkang akan dipersalahkan. Para pelajar diperbodohkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dan akan turut menuduh pihak tertentu kerana termakan hasutan/tohmahan BTN.

Kerajaan sedar bahawa gulungan inilah yang memainkan peranan penting dalam menentukan masa depan karier politik mereka. Oleh itu, kerajaanl serius dalam menyemai benih kebencian terhadap lawan mereka(pembangkang). Kerajaan menggunakan kelebihan ini dengan menghalang pembangkang berkempen di dalam sektor pendidikan, tapi kerajaan boleh. Lihatlah buku teks sylabus Sejarah, Sivik dan Kewarganegaraan, Bahasa Melayu, Bahsa Inggeris dan sesetengah buku sastera banyak memihak kepada kerajaan. Ini dikira sebagai salah satu dari penyalah gunaan kuasa oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.

Dipetik dari blog Zambry, beliau menyatakan beliau amat bencikan sesiapa yang menyemai benih kebencian. Tambah beliau lagi, benih kebencian yang ditabur akan membuahkan buah benci yang masak. sesekali baja akan ditabur bagi menyubur kebencian. Beliau mesti bersungguh-sungguh dalam merealisasikan kenyataan yang beliau amat bencikan penaburan benih kebencian.

Cuba kita imbau kembali zaman Anwar Ibrahim menuntut di Unversiti dulu, pelajar boleh bersuara walaupun Anwar akhirnya ditangkap. Dibandingkan dengan waktu sekarang ini, suara pelajar disekat malah diracuni oleh pihak tertentu. ini akan merosakan pembangunan pelajar jika banyak ditaburi dengan racun-racun politik pro-kerajaan Barisan Nasional.



cc from : http://noorzaimaziman.blogspot.com/2009/07/melentur-buluh-biarlah-dari-rebungnya.html

1 ulasan:

mr edz berkata...

dah nama BTN.. buangkan huruf T tu jadi la BN.