01 Oktober 2009

Kerana Air Gau .. Guru dimarahi.

Oleh : Nik Noor Azman Ghazali

Tanpa disangka rupanya hidangan Air Gau kepada VIP di Kejohanan Olahraga peringkat Negeri Pahang menimbulkan kemarahan kepada Pengarah Pendidikan Negeri Pahang.

Difahamkan insiden berlaku sejurus sebelum upacara perasmian kejohanan di Kompleks Sukan Bandar Jengka 25 March lalu. Air Gau dihidang dan dipersilakan minum kepada tetamu untuk merehatkan diri.

Malangnya, ia gagal menyejukan tetamu sebaliknya mengundang kemarahan, melihat sahaja botol air minuman berjenama Gau dihidangkan kepadanya, Tuan Pengarah menyinga memarahi pihak urusetia. Pengetua sekolah yang menjadi urusetia ‘tumpang sekaki’ memarahi guru terlibat . Biasalah bagi kaki bodek, bila Tuannya marah, dia turut marah sama !

Diantara kata-kata Tuan Pegarah kepada guru berkenaan ialah “ Hey! ada unsur-unsur politik ke ni?” dengan nada yang marah. Oleh kerana perasaan marahnya sedang membara menguasai dirinya, Maka upacara perasmian yang diadakan telah ditiadakan acara doa seperti mana lazimnya.

Suasana di Kompleks berkenaan menjadi sunyi sepi selepas perasmian disempurnakan. Namun sesuatu yang aneh telah berlaku apabila ribut dan hujan lebat turun disertai kilat sambar menyambar berlaku dengan tidak semena-mena membuatkan semua yang hadir termasuk Tuan Pengarah sendiri senyap dan berpandangan sesama sendiri dengan nada kehairanan.

Penulis difahamkan, Air Gau tidak ada kaitan langsung dengan parti politik, PAS . Kata-kata Tuan Pengarah yang melebelkan air Gau sebagai ada unsur politik PAS adalah tidak benar. Kata-katanya mendedahkan siapa dirinya, kegagalanya mengawal perasaan menunjukkan betapa lemahnya mental dan betapa ceteknya pengetahuan amnya. Lebih jauh layakkah dia menjadi pengarah kerana sikap panas Barannya itu?

Untuk pengetahuan Tuan, Air Gau adalah air minuman terbaik kerana kandungan manirelnya yang tinggi berbading dengan air minuman lain dipasaran. Air Gau dijual di kebanyakkan kedai runcit, pasaraya dan juga di stesen minyak petronas. Ia adalah satu-satunya air minuman yang diusahakan oleh orang Melayu/Bumiputera iaitu sebangsa dengan Tuan Pengarah sendiri.

Difahamkan guru yang memilih air gau sebagai air minuman pada majlis tersebut tidak pernah menduga sama sekali insiden sedemikian boleh berlaku dan dia tidak pernah terfikir akan terjadi demikian. Mungkin jika guru berkenaan tahu demikian jadinya dia tentu lebih rela membeli air jenama lain yang lebih murah harganya iaitu air paip yang disuling atau air dari sisa kumbuhan najis (Ne Water) yang diimpot dari Singapura atau air minuman berlambang dacing untuk dihidangkan kepada Tuan Pengarahnya!, Asalkan bukanya Air Gau yang menjadi punca kemarahan Tuan Pengarah.

Dikalangan guru-guru kemarahan Tuan Pengarah bererti mala petaka bagi mereka, maklumlah Tuan Pengarah ada kuasa besar untuk menghukum guru-guru mengikut kehendak hatinya. Orang berkuasalah katakan!.

Bagi penulis, sikap Tuan Pengarah berkenaan amat tidak rasional, sikap Tuan sebenarnya bersikap lebih sudu dari kuah, lebih Umno dari Umno, Jenama Air Gau adalah air minuman terkenal, ia diminum oleh semua tanpa mengira parti politik dan agama dan bangsa, airnya berkhasiat dengan kandungan manirel yang tinggi tetapi dijual pada harga air minuman!. Kenapa perlu marah-marah hanya kerana hidangan air Gau? Jika anda berjiwa besar!

Jika air gau ia ada kaitan dengan PAS sekalipun, Tuan Pengarah tidak perlulah marah-marah dihadapan umum kerana ia tidak akan menukar jenama air berkenaan, ia tetap air untuk diminum, ia bukan air Haram, kecualilah Tuan Pengarah itu mengharamkanya berdasarkan kitab Umno miliknya.

31 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH!!!!, perbuatan UMNO ini meningkatkan lagi usaha penolakan rakyat kepada UBN..

Tanpa Nama berkata...

Tingkatkan usaha lagi tuan pengarah, kerana ini membantu menjatuhkan UMNO dan BN, usaha lagi!!!!!

Tanpa Nama berkata...

sepatutnya guru-guru memberi wang, hamper dan lain-lain lagi kepada pengarah ni, kan rasuah budaya UMNO 1 Malaysia, hidup UMNO perasuah!!!!

anakjatiperak berkata...

Datuk Seri Adnan Yaakob boleh catit nama Tuan Pengarah sbg salah seorang calon dalm PRU13.sebab dia jati umno dan tak akan belot.

Neo berkata...

siapa2 yg ada modal, bolehlah jadi dealer di kawasan KL nih.. paling dekat pun kalau tak silap kat bangi.. mujur mertua ada di temerloh..tiap kali balik, memang beli 2 kotak botol besar air Gau.. kalau test dengan pH tester, air ni bersifat alkali.. bagus utk badan kita..

Tanpa Nama berkata...

dia ni! adik beradik dol kerampit kot????

Kuda Perang berkata...

Menggambarkan tahap pemikiran Tuan Pengarah Pelajaran Pahang yang berada di takuk paling rendah.

Masyarakat setinggan di Kuala Lumpur lebih tinggi tahap pemikirannya daripada Tuan Pengarah Pelajaran Pahang itu.

Letak jawatan lah! Jadi ahli politik sepenuh masa!!!

Tanpa Nama berkata...

Drs,Kisah yg mempunyai "human interest" yg menarik.Kegagalan se org penjawat awam utk berkecuali spt disarankan KSN.Hodoh nya perangai se org Melayu ,gara gara perbezaan fahaman siasah keistemewaan air Gau enggan dimanfaati nya.Aduhai kasihan Melayu kan terus layu terkulai tanpa akal budi yg tinggi.Nona Ratana Chulaborn.

Ah Win berkata...

agaknya dia ingat mcm air mineral yg tercampur holy water..
tapi ape pun...saya mmg rasa malu la dpt pengarah pelajaran macam tu..malu wo...dpt tok ketua mangkuk tingkat mcm tu..

adoi..x dok aroh la..sigh hang tu laku..puihhh!!

Tanpa Nama berkata...

Salam YB.
“ Hey! ada unsur-unsur politik ke ni?” . Merujuk kepada rangkaikata tersebut sebenarnya orang yang menyebutnya itulah berpolitik.
Begitulah hal keadaan orang atasan kita yang tidak dapat berfikir secara rasional dan adil.
Lidah berputar kononnya merekalah juara pembela bangsa dan mengajar para pelajar dan para guru supaya berfikir secara bersepadu antara emosi, jasmani dan rohani, juga berfikir secara kritis, kreatif dan proaktif, sebaliknya mereka pula yang menjadi juara ekstrem, jika inilah sikap ketua pendidik tentulah sukar mencapai wawasan pendidikan yang termaktub di dalam falsafahnya yang sangat cantik dan murni itu.

Tanpa Nama berkata...

Tuan Pengarah?? Adakah betul kerana kelayakannya atau rezeki Allah yang menyebabkan dia disitu??
Apa ingat bila mana dah jadi Tuan Pengarah, dia adalah orang yang bijak pandai?? Kawan aku yang selalu jadi mangsa buli @ skema @ 'nerd' masa sekolah dulu pun boleh jadi PTD, yang sekarang memegang jawatan Ketua Penolong Pengarah (KPP)! Kiterang kawan2 yang lain terkejut tu... tapi ingatlah... semuanya dari Allah.. gunakan kelebihan yang diberi kejalan-Nya.

Tanpa Nama berkata...

Syabas di ucapkan kepada tuan pengarah pelajaran pahang yang amat perihatin mengenai politik..inilah pejuang bangsa Melayu yang hebat..sampai dalam air pun dia nampak lambang pas

Tanpa Nama berkata...

begitulah pengarah yang dilantik sebab kuat UMNO saja, bukan sebab kebolehan mentadbir.

Tanpa Nama berkata...

tuan pengarah nasib baik tak kena petir''''

Rohaifi Azri berkata...

baik sediakan air kumbahan je untuk manusia macam tu! UMNO mmg emosional!!!

Tanpa Nama berkata...

Ketua Pengarah tu mangkuk UMNO la... Apa lagi...

Tanpa Nama berkata...

jangan piyo tuan pengarah...pakai otak sikit..politik juak..air gau tu semua orang boleh nyirup...bagus letak jawatan dan bertanding calon parti cap keris telanjang..hahaha

Guru Tajwid berkata...

Assalamualaikum,

Begitulah gambaran orang-orang yang pro umno. Mereka takut denganh bayang-bayang mereka sendiri.

Memang langsung tiada profesionalisme walaupun mendokong pemikiran sekularisme.

Eshae berkata...

Salam YB,

Jangan libatkan petir dengan politik. Tak pasai2 yang dok sebelah kena panah petir jugak. Iskhhhh....

masuksuku berkata...

salam yb'
ketua pengarah pelajaran pahang tu jangan dihina..dia juga mahluk tuhan..yang ada anak ada bini nak disara dan dibahagi makan..ada staff car yang disediakan..dia sebenarnya bijak.anak tuan guru lagi kalau tak silap tok siak mesjid..
dia ni bukan orang politik sebab dulu punya menteri pelajaran..ala..anak tun tu..tak benarkan berpolitik..CUMA DIA PENGIKUT KUAT MB YANG KURANG AJAR TU..ALA YANG TEPUK BONTOT TU..LAGI PULAK PM PUN SEDARAMARA DIA..ALA YANG KUAT RASUAH TU..YANG BINI DIA NAMA PINGUIN BANTUT TU..JADI ITULAH YANG JADI IKUTAN..BODOH TAK KENA TEMPAT..CERDIK TAK DA LANGSUNG..JADI PENGARAH SEBAB CABLE BESAR..KESIAN ORANG ORANG PAHANG JADI MANGSA..

Tanpa Nama berkata...

DAH DASAR UMNO..

Tanpa Nama berkata...

"sampai dalam air pun dia nampak lambang pas"..haha..aku suka komen nih..

Unknown berkata...

salam yb sebenarnya pengarah tu nak tilik nasib guna air dlm mangkuk kot2 dpt jd calon PRU akn dtg. tp tilik punya tilik nampak lambang PAS kt botol air gau tu apa lg mengamuk le kwn....klu nmpak muka najib naik pgkt le gamaknye kan.....

Tanpa Nama berkata...

YB yang dikasihi! perangai Pengarah Pelajaran Pahang seakan SUK Perak jer...perasan tak? Mereka ni golongan taghuttttt...

Tanpa Nama berkata...

SEDARLAH AIR ITU RAHMAT ALLAH, JGN DIHINA,AIR TAK MAIN POLITIK,KALAU TAK SYUKUR BALA MENIMPA.
FIKIR-FIKIRKAN SEBAB MUSABAB ITU.JENGKA4

Tanpa Nama berkata...

Pengarah Pelajaran UMNO Pahang sama juga dengan Setiausaha Kerajaan UMNO Perak, dilantik sebab ada sijil kelulusan UMNO

Tanpa Nama berkata...

tunmbangkan UMNO dan BN dalam PRU13, kerja lagi kuat....

Tanpa Nama berkata...

lagi banyak UMNO tak dak otak, lagi banyak rakyat berotak tolak UBN

Tanpa Nama berkata...

xfaham la...Kenapa air Gau tu dilabelkan PAS....
Siapa pembuatnya...

Tanpa Nama berkata...

nik awin berkata : ttg mineral water & Holy Water sila komen, sebab ada maklumat mengatakan perkara ini tak betul , tapi tersebar dengan luas dan ada yang percaya.

Tanpa Nama berkata...

kenapala takut sangat dengan air..aduiii