12 November 2009

PASTI Parit Buntar anjur kem motivasi solat

Email : Zamri keciks

PARIT BUNTAR , 10 Nov. : Pendedahan bersolat kepada anak-anak mesti bermula dari kecil. Justeru itu, Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) Parit Buntar telah menganjurkan Kem Motivasi Solat kepada pelajar PASTI Parit Buntar di Dewan Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Husin, Titi Serong.

Menurut Pengarah PASTI Parit Buntar Mohd Amirul Hasni, program ini disertai oleh hampir 200 orang pelajar PASTI Kawasan Parit Buntar.


Fokus utama Kem Solat ialah wudhuk dan rukun solat. Tumpuan diberikan kepada Niat Solat, Surah Al-Fatihah dan Tahiyat Akhir di samping amali perlaksanaan Rukun-rukun Fi'li.

“ Kem ini lebih menekankan kepada praktikal solat memandangkan ramai pelajar PASTI yang boleh menguasai membaca rumi dan bacaan-bacaan solat di dalam Bahasa Arab”katanya

Beliau berharap pelajar PASTI mampu menjadi manusia yang lebih cemerlang terutama daripada sudut ibadah, menghormati orang tua, bersopan dalam berkata-kata dan berakhlak mulia.

“ Tidak dapat dinafikan, belajar solat adalah satu proses dan tidak mampu dicapai hanya dalam masa beberapa jam. Namun, sekurang-kurangnya peserta dapat memperbetulkan apa-apa yang kesalahan yang dilakukan di dalam solat sebelum ini” katanya






2 ulasan:

alang_mach berkata...

bgus'y..si anak2 kecil ni bkl jd pjuang islam i/allh..

Tanpa Nama berkata...

teruskan dengan kem perkelahan dan sembahyang berjemaah, serta motivasi.