09 Disember 2009

Muhyiddin yang larang, Muhyidin yang bercakap !

Muhyiddin Yassin pada 23 November lepas meminta kerjasama daripada semua pemimpin MCA agar tidak mengeluarkan kenyataan kerana ia menunjukkan berlaku percanggahan yang berlarutan.Namun sejak kebelakangan ini nampaknya Muhyiddin yang berjaya mengeruhkan lagi suasana dalaman MCA yang sedia bergolak itu dengan berbagai kenyataan.

Timbalan Perdana Menteri berkata bahawa dalam proses mencari formula penyelesaian kemelut dalaman parti itu, adalah lebih baik pemimpin MCA tidak mengeluarkan apa apa kenyataan..

Arahan itu dipatuhi oleh Presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat dan pemimpin MCA lain yang memilih untuk mengambil sikap berdiam diri berhubung kemelut dalaman parti komponen Barisan Nasional (BN) itu, bagi mengelakkan sebarang spekulasi yang lebih teruk.

Kelmarin semasa di jepun Muhyiddin berkata Pemimpin-pemimpin MCA perlu sepakat dan menerima pakai satu formula bagi membolehkan mereka mengadakan pemilihan baru jawatan dalam parti bagi mengelak MCA daripada kehilangan keyakinan masyrakat Cina, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Semua orang ada kepentingan sendiri tetapi yang paling utama ialah kepentingan parti," katanya.

Itulah wajah pemimpin UMNO yang memandai untuk menjaga dan menyelesiakan kemelut MCA sedangkan kemelut dalaman UMNO jelas semakin hari semakin parah.

Bailah pemimpin MCA mengambil keputusan yang tepat samada masih mahu kekal dalam pakatan BN atau menunjukkan sikap yang sebenar keatas campurtangan yang melampau pemimpin UMNO menjaga tepi kain MCA.

Tiada ulasan: