30 Januari 2010

M JUSOFF TAIB: Demi nama Allah, hidup ISA

14 Safar 1431H
M Jusoff Taib

TAHNIAH kepada ISA. Hidup ISA! Demikianlah isu nama Allah yang membawa kepada beberapa tindakan mensabotaj emosi dan nafsu sesat bersandarkan keagamaan, dengan perbuatan liar dan sesat menghina rumah ibadat, akhirnya memberikan ‘relevan’ kepada ISA.

Dan negara kita tercinta ini, kekal relevan sebagai negara demokrasi yang berada dalam keadaan darurat. Jelaslah heboh penggunaan nama Allah akhirnya nampak menceriakan ISA. Ia diperlukan kerana negara kita Malaysia menjadi pelabuhan segala transit jenayah. Negara kita telah menjadi pengkalan pengganas asing.


Persoalan kenapa pengganas asing (sembilan dari 10 yang ditangkap) melakukan kerja-kerja jahat dengan mengambil kesempatan dari isu penggunaan nama Allah, mungkin dicari perlbagai alasan sebagai pelengkapnya.

Namun alhamdulillah, PAS yang mungkin jadi mangsa dalam isu nama Allah ini masih kelihatan istiqamah dalam sikap “Midle Way’ atau kalau diterjemah ke bahasa Islam ialah Al-Harakah Al-Wasothiyyah. Kita berdoa mudah-mudahan kesemua ahli jemaah PAS tetap teguh bersama kepimpinannya dalam beristiqamah dengan sikap sederhana dan berhati-hati.

Dan kita harap acara subversif ‘menghina tempat ibadat’ di Malaysia ini, jangan disangkut-pautkan dengan gerakan Islam atau Kristian, atau Hindu atau Budha. Biarlah masyarakat beragama nyata bersih dari sekalian fitnah. Maka marilah segala masyarakat agama dengan segala kepimpinannya bangkit bersama berikrar dan melaknat tindakan yang memudharatkan masyarakat beragama itu.

Dalam Islam memang tegas, segala perlakuan khianat –kecil atau besar – bukan merupakan amalan atau perbuatan yang boleh dianggap sebagai persembahan terhadap Allah. Perbuatan hina tidak boleh didasarkan kepada pembelaan terhadap Islam.

Dalam solat, pada bacaan tahiyyat, kita penganut agama Islam yang mulia mengakui kepada Allah “ At-Thoyyibaatu liLlaah “ – maknanya persembahan kita dalam amalan kepada Allah hanyalah yang baik-baik dan yang terbaik dari kemurnian hati kita. Cara menghina agama lain bukanlah cara memuliakan agama kita.

Hari ini kita telah melihat satu gambaran politik yang jelas, bahawa dalam kehebohan isu nama Allah, akhirnya ISA yang menang. Ia telah dijelmakan sebagai penyelamat kekacauan yang ditimbulkan oleh isu nama Allah. Dan Menteri KDN dalam kenyataannya bahawa beliau sedang berdepan dengan terorisme antarabangsa yang terlibat dalam keganasan di negara kita ini.

Jadi, anda yang ‘ummi’ dalam hal politik, akan mendapat satu hujah betapa ISA itu sangat berguna kepada kuasa tadbir negara yang dipegang oleh UMNO. Walau pun ia tidak relevan bagi Pakatan Rakyat, namun relevan terhadap agenda politik status quo.

Dan ISA mungkin lebih relevan menjelang PRU-13.

Ketika berbincang-bincang hal politik dengan rakan-rakan, mereka bertanya saya: Apakah saudara risau Pakatan Rakyat akan gagal pada 2013?

Saya katakan kepada rakan itu: “Saya tidak risau. Yang saya risau jika parti-parti seperti PAS, PKR dan DAP tidak ada kesatuan haluan politik bagi menentang Umno-BN. Itu bererti politik Malaysia tenggelam ke dalam sejarah.”

“Jadi, apa yang mungkin jadi kebimbangan saudara ?”

“Sejarah berulang. Mendaruratkan negara. Saudara harus belajar politik mendaruratkan negara sehingga ke Amerika Syarikat sekali pun. Itu kerja-kerja politik status quo yang sedang bangkrap pengaruh politiknya. Mereka akan pergunakan slogan ‘keselamatan negara’ demi keselamatan politik mereka.”

Saya telah membaca kenyataan Idris Ahmad dalam Harakahdaily hari ini, yang menyatakan penggunaan ISA itu membuktikan Malaysia adalah negara polis.

Tapi, apakah tidak boleh dikatakan negara Malaysia sebagai negara demokrasi yang memiliki penguatkuasaan darurat yang tersembunyi?

Dalam buku kecil terbitan DBP tahun 1982 yang berjodol Undang-Undang Darurat oleh Mohd Salleh Abas, pada muka surat 24, bekas Ketua Hakim Negara itu menulis:

“Menurut Perkara 150 Fasal (3) darurat tamat apabila perisytiharan darurat ditarik balik oleh Yang di-Pertuan Agong atau dibatalkan oleh Parlimen menerusi satu rumusan yang diluluskan oleh kedua-dua dewan parlimen iaitu Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Kita dapati daripada kelima-lima perisytiharan ini tidak ada satu pun yang ditarik balik atau dibatalkan. Adakah ini bermakna bahawa semua perisytiharan itu masih hidup dan berkuatkuasa? Jika demikian halnya maka Malaysia pada masa ini terletak di bawah lima darurat yang berjalan kuatkuasanya dengan serentak dengan tidak satu pun yang tamat?”

Deangan menulis secara bertanda soal begitu, Tun Mohd Salleh Abas seolah-olah meminta kepastian dari pihak lain. Ertinya Malaysia kita ini dalam kedudukan syubhat – sebelah kakinya bebas darurat, sebelah lagi berpijak kepada darurat !

Harakahdaily.net/-

Tiada ulasan: