31 Januari 2010

RAZALEIGH BUKAN BACUL, PEJUANG RAKYAT. TAHNIAH!

ISMAILY BUNGSU
16 Safar 1431H

PEMIMPIN yang pak turut adalah pemimpin BACUL dan tak layak jadi pemimpin sebab kerjanya mahu isi perut sendiri dan tidak memikirkan rakyat jelata. Orang semacam itu baik jangan jadi pemimpin kerana tidak layak jadi pemimpin.

Ramai pemimpin sekarang macam IBRAHIM ALI adalah pemimpin Katak yang merapu dan gila publisiti murah dan kelihatannya dia akan menuju ruang mampus di PRU13 akan datang ini.

SAYA kagum dengan sifat kamu duhai Tengku Razaleigh. Kamu dipilih oleh rakyat dan suara kamu adalah suara rakyat dan kamu berhak untuk menyuarakan pandangan tentang royalti petroleum yang dituntut oleh kerajaan negeri itu meski kamu dalam kerajaan Barisan Nasional.

Kamu jangan sekali-kali ikut si kaki bodek yang namanya Mustapha, Ibrahim Ali dan Awg Adik yang jelas menjadi talit barut Najib yang mahu kasih bodoh orang Kelantan.

Mereka ingat orang kelantan bodoh atau bisa dicucuk hidung macam hidup mereka. Mereka salah tingkah dan akan menjahanamkan diri mereka di election yang akan datang. Lihatlah nanti!

Apa yang dilauknan oleh ekas Menteri Kewangan memang betul dan dia bebas untuk bersuara selagi ia tidak melanggar undang- undang dan disiplin parti walaupun berada di atas pentas pembangkang malam itu. Apa hak Najib mahu mempertikai? Suara Tengku adalah suara rakyat dan suara seluruh rakyat Malaysia termasuk Sabah dan Trengganu yang punya minyak. Apa BN ingat rakyat "stupid". Bagus mereka letak jawatan.

Tuduhan BN yang mengatakan tindakan bekas Pengerusi Petronas berbicara mengenai minyak adalah konon sebagai langkah awal untuk beliau menyertai pakatan pembangkang. Inilah kenyataan orang yang sudah muflis untuk berbicara yang sebenarnya dan kelihatan pemimpin BN mencuba bersilat kata, tetapi bangkai gajah tidak akan bisa disembunyikan

Saya memerhati tingkah Tengku dalam dunia politik. Dia bukan jenis pemimpin yang suka menjadi pak turut, malah pada zaman Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussein Onn dan Tun Dr. Mahathir Mohamad, dia saya perhati tidak pernah menjadi pak turut, malah dia berani melawan arus kalau kepimpinan itu tidak betul, Nah, inilah pemimpin sejati bukan bacul macam Ibrahim Ali.

Iya, itulah yang saya perhatikan bicaranya selepas Majlis Solat Hajat dan Ceramah Perdana Royalti Petroleum di Stadium Sultan Muhammed IV malam lalu. Rakyat harus mengerti perjuangan seorang Tengku demi rakyat jelata.

Dalam perhimpunan itu seperti yang saya tulis di dua NOTA saya sbeelum ini, jugu turut hadir ialah Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan barisan Exco kerajaan negeri. Untuk bukti rakyat hadir seperti semut/lihat fotonya dan BN sila buka mata, hati dan minda

Ceramah Tengku mencetuskan kontroversi kerana beliau berada di atas pentas kerajaan negeri yang ditunjangi Pas, tetapi yang jelas kehadirannya berdasarkan prinsipnya yang mahu menegakkan keadilan dan memperjuangkan nasib rakyat Kelantan yang ditindas sejak dulu dan saya kira orang Trengganu, Sabah yang punya minyak pasti bersetuju, malah seluruh rakyat Malaysia akan akur apa yang diperkatakan kecuali Ibrahim Ali yang kerja ikut buntut Najib dan mahu menjadi jaguan tengek.

Tengku adalah orang yang terlibat dalam penubuhan Petronas dan berdasarkan Akta Kemajuan Petroleum dan dia Tan Sri Salleh Abbas tahu yang kerajaan negeri sememangnya berhak untuk menerima royalti sebanyak lima peratus walaupun pada kawasan bertindih dengan Thailand. Nah, apakah Najib, Ibrahim Ali, Mustapha dll buta mengenai hal ini?

Betullah kata Tengku bahawa kalaulah Kerajaan Pusat tidak yakin dengan kebolehan kerajaan negeri untuk menguruskan royalti itu, adalah lebih baik dicadang supaya sebuah jawatankuasa pemantau ditubuhkan untuk memastikan wang berkenaan diuruskan dengan baik, tetapi bukan melalui Wang Ehsan yang dipantau oleh UMNO sendiri. Jelas penipu!

Lewat ucapan malam itu Tengku berkata bahaya beliau sanggup menjadi jambatan kalau kerajaan pusat tidak yakin akan kerajaan Negeri untuk mengurus royalti minyak itu dan sikap BN melengah-lengahkan wang itu adalah satu sikap yang berdolak dalik dan jelas tidak ada keikhlasan untuk memperbaiki kehidupan rakyat yang tersepit.

Rakyat Sabah dan Sarawak harus melihat secara insaf keadaan ini dan tidak hairan kalau Sabah dan Sarawak jatuh ke tangan Pakatan, maka sistem royaliti itu bertukar menjadi WANG EHSAN dan akan dikuasai oleh BN seperti juga penubuhan JPPS masa pemerintahan PBS. Apakah PBS lupa hal ini atau pura-pura buta alias tuli?

12 ulasan:

Abdullah Ngah berkata...

saya bimbang dengan cara KU LI takut takut orang PAS kena tpu lagi.

Dahulu KU LI bersama kerajaan "perpaduan ummah"

Orang PAS percaya "merut" macam ikan keli makan umpan sekali dengan mata kail susah hendak ambil balik kail dialam perut.

Mahu tak mahu terpaksa kerat tali, maka tinggallah mata kail didalam perut.

Tidak lama dahulu percaya merut pula pada Mahathir. Malahan ada yang berkata, syukur Alhamdulillah kerana mahathir sudah sedar.

Akhirnya tertipu lagi.

Yang hairannya mengapa orang PAS mudah percaya dengan musuhnya, macam orang paletin yang terlalu percaya dengan Yahudi.

Akhirnya 2 juta dibunuh, malahan hari hari sampai hari ini dibunuh kerana buat perjanjian dengan yahudi taknatullah itu.

Ada yang sangat berbangga dengan KU LI yang beri penerangan pasal perjanjian petronas dengan kerajaan negeri di Malaysia.

Pada hal sifat bangga itulah yang membuat orang PAS tertipu lagi.Dan akan menjadi mangsa sampai bila bila jika tidak buang sifat bangga diri dalam jiwa orang PAS.

bangga diri adalah milik nafsu "amarah" dan "lawamah" Jika tidak buang nafsu ini sampai bila bila pun kena tipu lagi. Lebih lebih lagi cepat percaya pada mereka yang manis mulut.

Tanpa Nama berkata...

Adat dunia, bila kawan kita puji, bila lawan kita maki.

Tanpa Nama berkata...

Apa kata UMNO, tak nak ambil tindakan terhadap Tengku R kah?

Tanpa Nama berkata...

Terdapat banyak kesalahan ejaan dalam artikel ini. Harap buat semakan terlebih dahulu sebelum posting supaya pembaca dapat memahami dengan jelas apa yang dimaksudkan.

Tanpa Nama berkata...

jangan mudah ditipu UMNO wahai orang pas

BachokNET berkata...

Rakyat Kelantan sila undi di http://bachok.net/jlwt Terima Kasih!

Tanpa Nama berkata...

SALAM,

"MENGAMPU" UNTUK KEPENTINGAN DUNIA (DPT DUIT, PANGKAT DLL) DAN MENGANIAYA ORG LAIN/UMAT ISLAM TERUTAMA RAKYAT MISKIN/ANAK YATIM DLL MERUPAKAN AMALAN JAHAT DIBUAT ZAMAN BERZAMAN...OLEH ORG YG GILAKAN HABUAN DUNIA...DPT AZAB DI AKHIRAT..

AMBIL CONTOH PENGAMPU FIRAUN IAITU HAMMAM DAN QARUN...
MEREKA MELAWAN RISALAH KEBENARAN YANG DI BAWA NABI MUSA..

APA KESUDAHAN FIRAUN, HAMMAM DAN QARUN?

DIZAMAN KITA INI MASING2 BERFIKIR TENTANG DIRI SENDIRI...MACAMANA NAK KAYAKAN DIRI SENDIRI, MENDAPAT JAWATAN YG LEBIH TINGGI DENGAN 'MEMIJAK' RAKYAT YANG LEMAH DAN KAWAN MEREKA SENDIRI....

MEREKA TIDAK MEMPERDULIKAN NASIB RAKYAT DAN PERGI JAHANAM DENGAN KEBENARAN...
YANG PENTING BAGI MEREKA, PANGKAT KEDUDUKAN MEREKA DAN KEBENDAAN YG MEREKA DAPAT.

KU LI ADALAH AHLI POLITIK YG MEMPUNYAI PRINSIP,YANG BENAR TETAP BENAR DAN YG SALAH TETAP SALAH... DALAM KEBANYAKAN MASA BELIAU DALAM POLITIK, BELIAU SENTIASA DILIHAT MELAWAN ARUS DALAM UMNO...DAN BELIAU DAPAT BERFIKIR DENGAN RASIONAL DAN MEMANDANG KE HADAPAN AKAN NASIB NEGARA KITA JIKA DI PIMPIN OLEH GOLONGAN YANG TIDAK LAYAK MENTADBIR (BODOH TAPI BUAT2 PANDAI PASAL RAMAI PENGIKUT DAN DATANG DARI KELUARGA TERHORMAT DALAM POLITIK) MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI DAN BERMATA SEBELAH (YANG SALAH DI NYATAKAN BENAR MANAKALA YANG BENAR DIKATAKAN SALAH)...

SEMOGA ALLAH SWT MEMENANGKAN GOLONGAN YANG BENAR DAN MENGHINAKAN SEHINA-HINANYA GOLONGAN YANG BERBOHONG DAN MENGANIAYA ORG2 YANG MEMPERJUANGKAN KEBENARAN YG DI BAWA RASUL KESAYANGAN KITA, NABI MUHAMMAD SAW...
BANYAKKAN BERSELAWAT KE ATAS NABI, KELUARGA DAN PARA SAHABATNYA...AMEEN.

Tanpa Nama berkata...

SALAM,

PADA PENDAPAT SAYA DALAM ISU ROYALTI DAN IHSAN,

UMNO SEBENARNYA SEKARANG MENENTANG ORANG MELAYU..
KENAPA SAYA BERKATA BEGITU...

KERANA 2 NEGERI YANG DIPERTIKAIKAN UNTUK MENDAPAT ROYALTI IALAH 2 NEGERI YANG MAJORITI PENDUDUKNYA BERBANGSA MELAYU TULEN...

BUKAN MACAM DI JOHOR,NEGERI 9, SELANGOR YANG ADA JAWA, BUGIS, BANJAR DAN LAIN2....DAN 2 NEGERI MINYAK YANG LAIN IAITU SABAH DAN SARAWAK YG MAJORITINYA IBAN, MELANAU DAN KADAZAN...

MELAYU DI 2 NEGERI INI IALAH MELAYU YANG SUDAH BERIBU-RIBU TAHUN MENETAP DAN TINGGAL DI SEMENANJUNG TANAH MELAYU...

APA HELAH UMNO SEBENARNYA...IAITU INGIN MEMPERHAMBAKAN ORG MELAYU TULEN INI DAN TIDAK INGIN MELIHAT GOLONGAN MELAYU SEBENAR INI BANGKIT DAN KUAT...

TAPI YAKINLAH ISU MINYAK INI AKAN TERUS DIPERDEBATKAN SAMPAI BILA2, SEHINGGA PRU-13 DAN SELEPASNYA...

RAKYAT MESTI DI BERI PENERANGAN AGAR MEREKA FAHAM BAHAWA ISU INI BUKAN SEKADAR ISU ROYALTI MINYAK ATAU WANG IHSAN...TETAPI LEBIH PENTING DARI ITU IALAH KERAJAAN 1MALAYSIA INI TELAH SEWENANG-WENANGNYA MEMPERKUDAKAN UNDANG-UNDANG DAN MENYELEWENG WANG RAKYAT UNTUK SUKU SAKAT UMNO DINEGERI2 YANG ADA MINYAK.

SEMOGA ALLAH MEMENANGKAN KEBENARAN DAN MENGHANCURKAN KETIDAKADILAN/KEBATILAN.

Tanpa Nama berkata...

Apa akan jadi jika malam itu Ku Li berpendapat sebaliknya? Apakah berbondong-bondong kutukan-kutukan dan kata-kata nista oleh pemimpin PAS pada Ku Li..sukar dibayangkan.

Tanpa Nama berkata...

Kepada Semua Pengulas

Tolong jangan guna semua huruf besar dalam posting

ROKET dan BULAN berkata...

BEZA ANTARA KU LI DAN BRAHIM ALI IALAH:
KU LI ORANG UMNO TAPI DLM ISU ROYALTI MINYAK BELIAU BERPEGANG PADA FAKTA WALAUPUN TERPAKSA BERPALING TADAH.
BRAHIM ALI PULA DILUAR UMNO TAPI DLM APA SAJA ISU DIA BUKAN SAJA MENYOKONG UMNO TAPI NAMPAK MACAM MEMBODEK DAN MENGAMPU SEOLAH OLAH MENGHARAPKAN SESUATU DARI UMNO.
WALAUPUN KU LI BERDARAH RAJA,TERNYATA BELIAU ADALAH PEJUANG SEJATI RAKYAT KELANTAN.
SEDANGKAN BRAHIM ALI SANGGUP MENJADI BARUA UMNO DAN TELAH MENGKHIANATI PENGUNDI YG TELAH MEMENANGKANNYA DIPASIR MAS.

Tanpa Nama berkata...

Sebagai "penghargaan" pada KU LI apa kata agar PR tidak meletakkan calon di Parlimen Gua Musang pada PRU13 nanti. Dan andai ditakdir PR pegang Malaysia lantiklah KU LI sbg TPM (paling sesuai aku rasa). Gerenti Kelantan akan jadi negeri paling kaya di Malaysia. Amacam ada brani..