16 Februari 2010

Umno mendidik Melayu menjadi Pak Pandir

1 Rabiul Awal 1431H.
Anak Sengat

Isu perarakan Maulidurrasul mula menjadi isu politik yang lebih bersifat perkauman. Memang umNO menggunakan isu agam adan kaum untuk menguasai pengundi melayu, sebaliknya bagi pengundi bukan melayu mereka akan dipengaruhi melalui peruntukan.

Di saat orang melayu dilalaikan dengan isu nama Allah, orang bukan melayu diberi peruntukan. Di Perak sebagai contohnya... mereka dianugerahkan dengan lot tanah, peruntukan untuk SJKC/T, dan berbagai peruntukan lain lagi. Sayangnya melayu terus dihangatkan dengan isu yang datang dan pergi. Lebih malang lagi isu itu pula ialah isu yang bukan keputusan yang diangkat menjadi isu negara.

Di saat TPM mensifatkan pembatalan itu sebagai satu penghinaan terhadap Islam, Khairy Jamaludin juga mensifatkannya sebagai satu penghinaan. Lim Guan Eng sebagai ketua Menteri Pulau Pinang menafikannya dan Abd Malek pula telah menjelaskan kekeliruan tersebut.

Isu perarakan sempena Maulidurrasul hanyalah satu program tradisi. Ia dijadikan amalan masyarakat Malaysia. Ia bukan tuntutan agama.. bukan syariat, hanya mungkin bersifat syiar.

Diadakan atau tidak perarakan itu tidak penting, namun mengisi program yang bermanfaat adalah agenda utama yang disarankan untuk menghargai sambutan tersebut. Apa guna dihabiskan wang yang banyak hanya untuk berarak jika yang berarak itu pula ada yang tak solat lantaran letih berarak.

Berarak atau tidak bukan isu. Isunya orang melayu dilenakan dengan isu yang tidak membawa mereka kemana mana. Di saat bangsa lain menuntut sesuatu yang bersifat nyata danmenguntungkan, umNO mempermainkan bangsa melayu dengan isu yang akan berlalu begittu sahaja. Inilah politik membodohkan melayu yang diamalkan umNO.

Benarlah kisah Pak Pandir... menang sorak , kampung tergadai.....umNOlah yang mengajar bangsa melayu menggadai kampung dan negeri mereka

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

CELAKALAH UMNO

Tanpa Nama berkata...

dan hasil didikan umno slama 50thn,kita dpt menghasilkan org2 melayu yg
Lebih adat budaya dari amalan islamnya...
Menjadi pak turut secara total kepada pemimpin2 UMNO...
Berani tak kena tempat...
Menjadikan UMNO tempat berpaut,padahal lebih kpd perumpamaan 'harapkn pagar,pagar makan padi'...

UMNO dgn senang hati melihat org2 mlayu hidup merempat & meminta2..UMNO tk akan membebaskan org2 mlayu drp belengu dungu & berdikari,hidup senang tanpa bergantung kpd mereka..Kerana pemimpin di dlm UMNO terlalu takut sekiranya org2 mlayu cerdik & tdk perlukan mereka lagi..Sekiranya itu berlaku,maka tamatlah agenda tersembunyi pemimpin2 khianat tersebut di dlm umno..
UMNO sebenarnya bukanlah tmpt org2 mlayu menaruh harapan..sebaliknya lebih sesuai dikatakan,ianya tempat2 strategik pemimpin2nya mencari makan dgn LAHAP...

Briged Akhdor LR2 berkata...

umngok semakin giat mmongokkan bangsa melayu ..disokong utusan meloya dan tv 3suku ..sehingga org melayu tidak dapat berfikir dgn waras dan asyik dialunkan dgn sentimen..cuba bayangkan ubn tiada alangkah aman nyer malaysia ini..cita2 aku utk mmbebaskan pemikiran org melayu yg dijajah oleh umngok dan dgn adenyer BTN otak melayu diadun mnjadi pak pandir ..tak sanggup lg nk lihat bangsaku diperbodohkan ..