16 Februari 2010

Zambry sudah menggelabah, hina Bangsa Cina adakan sambutan Hari Raya Cina !

1 Rabiul Awal 1431H.

Saya sangat terkejut dengan tindakan MB mahkamah Perak yang mendahului zaman dengan mengadakan sambutan Hari Raya Cina di kediaman rasmi MB Perak di Ipoh kelmarin. Kononnya seperti yang dilaporkan oleh media sambutannya mendapat sambutan yang hangat dari pelbagai bangsa di perak.

Inilah sejarah baru dalam negara kita bila seorang pemimpin UMNO mengadakan rumah terbuka khususnya di kediaman rasmi bertaraf Menteri Besar di Perak. Sebelum ini kita dengar cerita kucing bertanduk dan ikan keli bersisik, sekali ini ianya berlaku di Perak dengan seorang yang mengaku Melayu mengadakan sambutan Hari raya Cina.

Nampak sungguh Zambry sangat menggelabah dan cuba menarik sokongan orang Cina demi mempertahankan kerajaan haram yang disahkan oleh mahkamah minggu lepas. Walaupun tidak menyalahi syariat namun ia telah melanggar adat susila yang selama ini kita amalkan. Nampak sangat "bodohnya".

Sebelum ini saya ada terdengar desas desus yang mengatakan Zambry akan mempergunakan HRC untuk menarik sokongan masyarakat Cina supaya kembali menyokong BN. Tidak terfikirlah sampai ketahap ini.

memang tidak masuk akal dan hanya dilakukan oleh orang yang tidak berakal bila mengadakan hari terbuka bangsa lain. Kalau hendak dikatakan menghina mungkin boleh tetapi yang pasti Zambry sudah melukai hati penulis dan saya kira inilah yang dirasakan oleh penyokong Pakatan Rakyat khususnya orang yang sebangsa dengan saya.

Sebenarnya sewajarnya rumah terbuka TBC hanya dianjurkan oleh pemimpin BN yang berbangsa Cina. Seperti yang akan dilakukan hari ini oleh ADUN Cenderiang, Dr. mah Han Soon ianya tepat dan sebenarnya Zambry kalaulah dia cerdik hanya mempergunakan sambutan HRC anjuran MCA itu untuk kepentingan politiknya dan BN.

Itulah kebiasaan yang dilakukan oleh semua pemimpin UMNO selama 50 tahun lebih dan tradisi ini telah dicabuli oleh MB kerajaan BN Haram di Perak. Bertambahlah koleksi pelanggaran sekali ini pelanggaran amalan budaya dan adat resam.

38 ulasan:

Sniper berkata...

Singkat sungguh fikiran si Zambry Mugabe ni...I'm speechless....

Tanpa Nama berkata...

BolehLand!!! Hanya hak xclusive UMNO....kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Zambry ni, spesis bangang ke apa?

sEmut berkata...

jom join. i hate zambry kadir!

http://www.facebook.com/group.php?gid=481664195141&ref=ts

Tanpa Nama berkata...

YB, apa lah yang di harapkan sangat dari orang macam Zanbri ni. Gila kuasa, suka salah guna kuasa dan perampas kuasa.
Selamat TBC untuk semua.

Tanpa Nama berkata...

ape nak heran..mb cap dacing yg disahkan oleh mahkamah. kalu sambutan HRC tak dibuat kat rumahnya maka akan diistiharkan HRC di perak jadi tak sah.....da terdesak la tu... maklumlah dah diputihkan oleh mahkamah.......bubar dun

Tanpa Nama berkata...

wlpn mkmh sah kn jd jgk aku mb

Unknown berkata...

apa kata anda tentang pulau pinang...asyik perak aje.

Tanpa Nama berkata...

just nak mencelah.......... apakah beliau akan menyambut depavali, krismas atau wesak sekali??????????

Tanpa Nama berkata...

bapa dia india,emak dia berbangsa cina, salah ke dia buat sambutan

ZAMRI kecik's berkata...

mangkok punya Zambry...

Aa berkata...

Kesian Zmabre, tengok tu betui ka aku eja.

Tanpa Nama berkata...

takpe2. bg can kat dia, pr akan datang tak rasa dah.

Tanpa Nama berkata...

tukar nama maa..latuk zambeli adul kadil..raya cina...depavali plak datu zamberri abedul kaadirr...kah kah kah..mufti perak mgkin dah di maklumkan tentang program ini gamaknya...

Tanpa Nama berkata...

apa nak diherankan. Duit tu bukan dia punya. Kasi perhabih la. Nanti tak cukup mintak lagi. Kerajaan kitakan kaya raya. Duit minyak pun tak habis makan. Minyak petrol mahal, perkara biasa. Negara maju memang gitu. Korang mesti ingat, rakyat didahulukan, agenda politik mesti diutamakan. Baru dapat lama bekuasa...

Tanpa Nama berkata...

bangsa cina berkulit hitam spesis mana ni?

Tanpa Nama berkata...

dia ada buat makan besar juga ka?

Tanpa Nama berkata...

macam ni mau kena sunat sekali lagi, perangai dah nyanyuk, pening sebab rampas perak agaknya?

Tanpa Nama berkata...

UMNO dah jadi gila 1 malaysia agaknya?

Tanpa Nama berkata...

ala bro apa nak diherankan dia nak buat sambutan raya cina kat rumah rasmi dia, bukan guna duit mak bapak dia pun nak buat semua tu, semua tu duit kita, dia memang le bodoh macam kaldai, nympahnya aku tengok abang black tu, apa komen si harussannia mufti perak tu, dia pun dijemput jugak ke untuk baca doa selamat, sori ye zamberi and harussani

Tanpa Nama berkata...

Salam.....

sedap sungguh mengucapkan perkataan "bodoh" kepada seseorang, ye...?? Islam tak pernah ajar umatnya berkata begitu..... tak begitu ustaz...??

Tanpa Nama berkata...

ada yam seng tak..?

Tanpa Nama berkata...

Walaupun tidak menyalahi syariat namun ia telah melanggar adat susila yang selama ini kita amalkan. Nampak sangat "bodohnya".


Astaghfirullahhh...... Islam tak ajar gini....

Tanpa Nama berkata...

Begitulah kalaulah dah dalam keadaan terdesak. Buat sesuatu hanya untuk menarik sokongan. Langgar adat ke, langgar tatasusila ke tak perlu fikir. Zambryyy oh Zambryyyy

hijabul crewz berkata...

salam,

ish2...entah laa nk cakap ape lg....

Tanpa Nama berkata...

apalah salah nya?
kata 1malaysia. Buat rumah terbuka pun jadi isu. entah siapalah yang cetek pemikiran di sini?

jangan kerana politik, keamanan antara kaum digadaikan. patutlah malaysia susah nak maju

Tanpa Nama berkata...

gong xi fat chai mb perak wa mau itu projek bole ka nanti pilihan laya wa pangkah lu punya muka la

Tanpa Nama berkata...

TNM 15/2/2010 9:16

Bukan cetek pemikiran...tp bukankah elok kalau exco kanan Zamri dr MCA yg buat ..pas tu..dia dtg..rasanya itu lg praktikal..itu lg kita takrifkn smgat 1Malaysia..Cuba Najib buat sambutan TBC kat Putrajaya..x ke pelik tu..

Hang jgn sokong x bertempat, bro...

Tanpa Nama berkata...

mmg islam x ajar kata bodoh..tp islam ajarkah rampas perak cara lanun???
lu pi la ikut mamak bangang tuh,kot2 dpt habuan...
dh mmg zambiri nih jnis x tau malu...ingat rakyat suka kot...pi jahanamla dgn dia dn suma pemimpin umngok yg dh x tau halal dn haram...5 hakim tu pun sama...pi mampus...barua.

Intai-intai berkata...

Jangan lah marah para komentar...mungkin MB tu keturunan cina...Eh..Eh..Tersilap lah pulak..tengok paras rupa dan warna kulit tak ada mirip cina...Musang berbulu ayam kot...

Tanpa Nama berkata...

jangan di hina bangsa zambry kadir, dia pun manusia juga. kita hina cara dia rampas perak ajer,.

Tanpa Nama berkata...

melayu mudah lupa...dah tak boleh beza diri tu bangsa apa cina ke melayu mamak??? dah tahaf bahaya ni...

Tanpa Nama berkata...

melayu dah lupa..tak tahu dia cina ke melayu mamak???bahaya ni

Tanpa Nama berkata...

kita tidak boleh hina makluk yg ada di langit dan di bumi,semua ciptan Allah swt.Sebaik2 makluk yg Allah swt cipta maknusia, kerana Allah beri akal.Bila tidak di guna dgn betul inilah jadinya dah tak boleh bezakan bangsa apa aku ni?lupa bangsa tak apa jgn lupa agama apa aku?ini akan berlaku pada sesiapa pun apa bila NAFSU meguasai diri.Cintakan kehidupan yg sementara tak boleh nak kemana pun akan balik ke liang lahat juga nanti.sama2 kita doa moga Allah swt akan beri kejaya pada Agama Allah ISLAM...TAKBIR..TAKBIR..TAKBIR....

Tanpa Nama berkata...

Saya ada terbaca dari akhbar perdana mengatakan kehadiran tetamu 5000 orang, kebetulan saya melintasi kediaman menteri besar pada hari itu, nampak lengang sja...

Tanpa Nama berkata...

Yang Obama buat majlis sambut hari raya dihadiri Anwar Ibrahim tu apa? Siapa ajar kamu menghina saudara seIslam kamu? Nenek moyang kamu?

Santaurejam berkata...

Rasa nya tak salah klu dia nak berbuat begitu. Lagipun hanya bagi makan dan tak da pulak colok di situ bagi kegunaan sembahyang kaum cina. Salahkah klu bagi makan sahaja. Sesekali dia pun nak buat perubahan. Dia bagi makan pun semua bangsa akan hadir.

Jadi tak payah lah nak riuh riuh

Tanpa Nama berkata...

idup kerajaan...hehe majulah ipoh lepas ni...