24 Mac 2010

Selamat sampai ke tanahair


8 Rabiulakhir 1431H.

Alhamdulillah sekitar jam 5.20 minit petang kelamrin saya bersama rombongan selamat sampai ke tanahair tercinta setelah sekitar dua minggu berada di Mesir, Jordan , United Kingdon dan Ireland.

Perjalanan agak memenatkan kerana seawalnya pagi Isnin 22 Mac saya mula bergerak dari Dublin Ireland bersama dengan DS, Nizar manaiki kapalterbang ke London. Kami menaiki Ryanair dan penerbangan memakan waktu sekitar sejam dan mendarat dilapangan terbang Stanstead London. Dari situ kami bergegas dengan sebuah teksi yang telah sedia diurus oleh sahabat di London untuk bergerak ke lapangan terbang Heathrow London. Perjalanan selama sejam terpaksa kami tempuh.

Disitulah semua ahli rombongan yang berpecah kepada tiga kumpulan bertemu kembali. Sesudah itu kami meneruskan penerbangan ke Cairo Mesir dengan Egypair selama 4 jam. Perkara yang merungsingkan ialah adakah barang kami melebihi timbangan yang dihadkan.Maklum saja banyak tempat yang telah dilawati, tentu ada saja yang gatal tangan untuk dibeli. Alhamdulillah semuanya cukup malah kami kekurang 27 kilo lagi dalam kumpulan yang melakukan pendaftaran masuk.

Rombongan melalui pemeriksaan yang sangat ketat. Saya diarahkan membuka kasut dan berjalan melintasi kawasan pemeriksaan elektronik yang dilakukan. Tali pinggang kena di buka dan ada warga asing yang sampai terlondeh seluarnya. Semuanya kena kami hadapi dengan sabar.

Perjalanan dari London ke Cairo tidak terasa lagi penatnya. Selepas transit selama 4 jam kami meneruskan perjalan ke Kuala Lumpur. Di lapangan terbang Cairo kami sempat solat berjemaah dan makan malam bersama. Kapal terbang juga tertangguh selam sejam. Disitulah rasa penat sudah sangat terasa. Selama 9 jam penerbangan saya sempat tertidur diawal nya sekitar 4 jam .selepas sembahyang subuh saya tidak tidur lagi.

Saya meenonton tayangan cerita inggeris yang dihidangkan disamping hidangan makan dan minuman yang disediakan secukupnya. Tidak salah 3 filem yang saya tonton, semuanya menarik dan menghiburkan rasa penat yang terpaksa dilalui.

Alhamdulillah kami selamat sampai ke bumi tercinta ini, pelbagai isu dan bebanan tugan akan segera kami pikul. Blog Cina islam saya update sejak malam tadi untuk tatapan teman-teman.

Mungin wajar saya memohon maaf sekiranya terdapat beberapa kkecacatan selama ketiadaan saya dalam negara. Namun saya rasa puas dan berterima kasih dengan petugas di Pejabat ADUN yang bertungkus lumus mengendalikan blog ini selama ketiadaan saya. Itulah yang termampu kami lakukan.

Tidak lupa ucapan terika kasih dengan doa dan harapan dari Isteri dan anak tercinta yang mendoakan keselamatan perjalanan yang panjang itu, Juga teriam kasih dengan doa dari sehabar seperjuangan dan rakan taulan .

1 ulasan:

A.Zawawi berkata...

Salam YB,

Kami rakyat marhean ni boleh tengok gambar je la. tapi kalau ada rezeki nak juga tour. Berapa kos RMnya(anggaran).