24 April 2010

Lawatan PM bukti mahu tunduk terhadap polisi AS

8 jamadil Awal 1431H.
Nuruddin Muhammad

Malaysia sedari awal digambarkan sebagai negara umat Islam yang membangun, produktif, antara yang paling aman serta mengalami pertumbuhan FDI, teknologi dan institusi pendidikan yang tinggi di kalangan negara umat Islam yang lain.

Malah melalui OIC, malaysia menjadi harapan kepada dunia Islam yang ingin sangat menrungkai jauh islamophobia di kalangan barat dan sekutunya, membaiki persepsi luar terhadap dunia Islam, menjadi duta untuk melobi bahawa negara Islam adalah antara blok yang boleh menjadi kuasa penentu ekonomi dunia, kestabilan keselamatan dunia dan sebagainya.

Malaysia yang juga memimpin OIC boleh berperanan dengan berkesan jika kita terus-menerus melobi agar negara lain turut cakna dan aktif bersuara lantang untuk membela umat Islam sedunia. Kini uamt Islam sedunia makin parah masa depannya akibat polisi Amerika yang semakin lama semakin terpesong daripada kempen awal counterterrorist policy mereka.

Melalui lawatan dan pertemuan PM dengan Presiden AS baru –baru ini, rakyat dan umat Islam sedunia mulai ragu peranan Malaysia sebagai duta diplomatik yang boleh menhubung jalinkan hubungan antara blok barat dengan Islam serta membuang prasangka barat terhadap umat Islam da sistem agamanya. Obama yang memiliki agenda tersirat untuk melobi sebanyak mungkin negara – negara terutama dari kalangan dunia ketiga dan negara yang mewakili Islam khususnya demi menyokong dasar washington yang ingin mneyekat hak Iran memperkayakan pengeluaran uraniumnya.

Tidak cukup dengan kuasa PBB, IEA dan sebagainya, AS kini inginkan lidah-lidah umat Islam pula dijadikan ‘wasilah’ dan kini Obama berjaya bertawasul dengan lidah Perdana Menteri kita untuk mengiyakan ‘keganasan’ yang dibuat oleh Iran hanya kerana memproses nuklear.

Malah sebelum malaysia yang cukup kerdil dalam arena nuklear, AS telah berjaya melobi kuasa besar dunia seperti China, Britain, Perancis, Jerman da Russia.

PM sendiri mengakui dalam perbincangan bersama Obama, betapa pelrunya Iran mentaati arahan PBB, NPT dan IEA untuk menghentikan proses nuklearnya walaupun telah ada janji daripada Tehran bahawa nuklear mereka hanya untuk penjanaan elektrik da sumber tenaga tertier semata-mata.

Adakah Perdana Menteri kita tidak sedar bahawa tarian AS yang memalu gendang agar dunia merestui serangan mereka ke atas Iraq pada 2003 hanya atas alasan senjata pemusnah adalah ternyata palsu? Bukankah pegawai penyiasat ke Iraq sendiri mengakui tiada langsung senjata pemusnah di Iraq?

Persoalannya mengapa perlu PM kita menari megikut tarian Islamofobia AS? Kemunculan Obama dalam pentas politik White House dimulakan dengan pelbagai slogan dan retorik untuk membaik pulih hubungan antara AS dan dunia Islam demi meredakan kudis 11 September yang dicipta oleh AS sendiri.

Rasanya Perdana Menteri kita cukup arif betapa negara yang sekian lama menyalahgunakan senjata adalah AS dan sekutunya! Iran tiada rekod holocoust atau genosid etnik dilakukan oleh mereka. Iran tiada rekod silam penyalahgunaan nuklear dengan menghancurkan mana-mana negara.

Sebaliknya AS sarat dengan data dan statistik jenayah perag di Vietnam, Afghanistan, Iraq, usaha mereka membantu Israel membantai Palestin dan pernah diam membungkam melihat Serbia meratah Bosnia pada awal 1990an dahulu. Malaysia pernah menganjurkan ‘jihad’ menentang kezaliman Isral-AS melalui kempen We Want Peace serta kempen Aman malaysia, namun kini membawa masuk syarikat APCO World wide (Yahudi Zionis yang nyata pro dengan kezaliman AS) ke dalam pentadbiran negara.

Dunia Islam telah lama dicengkam oleh Barat dan kini diketuai oleh AS melalui oelbagai perjanjian yang akhirnya merugikan umat Islam. Perjanjian damai di antara Palestin dan Israel yang ditaja Amerika telah memaksa umat Islam untuk mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara yang sah walau pun Israel didirikan di atas tanah yang dirampas daripada orang Islam, Perjanjian Pencegahan Penularan Nuklear (NPT), yang menghalang Iran dari membuat senjata nuklear sedangkan Amerika memberi teknologi nuklear kepada Israel dan India yang tidak menandatangani NPT; Perjanjian AFTA (Perjanjian Perdagangan Bebas Asia Tenggara) yang memberi peluang kepada syarikat asing mengeksport produk mereka tanpa sebarang halangan; dan Perjanjian PerdaganganBebas (Free Trade Agreement, FTA) yang telah dimeterai antara Amerika dan Malaysia serta Malaysia dan Jepun.

NPT adalah umpama paspot besar AS untuk menghalang sebarang kebangkitan teknologi dari blok Islam. Tesis Samuel Hungtington berkenaan potensi besar blok Islam mendominasi dunia barat cukup menjadi paranoid AS sejak zaman Bush dan kini Obama mewarisinya lagi. NPT juga menjadi wazan untuk AS melobi dunia ketiga membenci Iran dan mana-mana negara umat Islam yang ingin bangkit maju. Maju yang direstui oleh AS adalah negara-negara yang hanya sibuk untuk menaikkan kadar FDI, sibuk memperomosi KDNK kepada dunia, sibuk dengan ekonomi berependapatan tinggi dan sebagainya. Malah AS cukup bangga dengan negara-negara yang korup dalam institusi ketenteraannya termasuk korup dalam pembelian senjata dan instrumen perang.

Kini Kajian Semula Pendekatan A.S. Terhadap Nuklear (NPR) menjadi alat baru AS untuk melobi dunia agar setuju dengan wayang mereka memusuhi negara yang ingin juga mmeiliki nuklear. Melalui NPR Pentadbiran Obama ingin memaksa masyarakat global untuk mematuhi perjanjian NPT. Di bawah perjanjian ini, negara-negara yang ada senjata nuklear bersetuju untuk melucutkan senjata nuklear mereka, sementara negara-negara tanpa senjata nuclear pula bersetuju untuk tidak membuat senjata nuklear, dan memberi hak negara lain membina tenaga nuklear untuk tujuan keamanan.

Menurut teks Kajian Semula Pendekatan A.S. Terhadap Nuklear, "Amerika Syarikat tidak akan mengguna atau mengancam untuk menggunakan senjata nuklear ke atas negara-negara yang tidak mempunyai senjata nuklear yang menjadi ahli di dalam NPT dan mematuhi syarat-syarat perjanjian pengawalan nuklear tersebut." Namun AS ghairah melaung bahawa negara membangun yang memiliki nuklar berpotensi menjadi ganas. Objektifnya, ganas adalah subjek yang ingin dibincangkan. Bagaimana pula negara yang kononnya baik dan berdisiplin dengan NPT seperti AS tetapi ganas membunuh umat Islam serata dunia? Perdana Menteri kita perlu disedarkan hakikat ini.

Rakyat boleh menilai betapa kunjungan PM ke AS hanya untuk membina imej bukannya menjadi duta umat Islam. Malaysia yang giat mencanangkan dirinya sebagai wakil umat Islam tidak boleh menanggalkan label tersebut walau di mana sahaja lawatan kerja kerajaan serata dunia.

Sampai bila pemerintah negara ini ingin menghanyutkan rakyat dengan kalimah dongeng yang indah tetapi kosong. Umpama India yang memujuk kemiskinan rakyat melalui lambakan filem cinta yang idealis, indah dan mewah. Daripada konsep Isla Hadhari, 1 Malaysia kini pula menyusul Model Ekonomi Baru (MEB) yang mengitar semula masalah defisit negara kepada bentuk kerugian yang baru.

Jika alasan PM mengunjungi AS untuk melobi negara yang dikatakan memiliki kuasa ekonomi yang kuat, ia adalah salah dan karut. Setakat maklumat tahun daripada Monthly Budget Review yang boleh ditinjau di laman www.cbo.gov, hutang AS sendiri adalah berjumlah $12 trillion (November 2009) iaitu 83% daripada KDNK. Hasil negara pula hanya $2.106 trilion (2009) berbanding perbelanjaan negara sebanyak $3.515 trilion (2009). Malah AS adalah antara negara yang paling tinggi mengalami defesit belanjawan tahunannya serta masih samar cara untuk merawatnya secara jangka panjang melainkan menipu dunia melalui stimulus jangka pendeknya sahaja.

Jika malaysia inginkan rujukan dari aspek kemampanan ekonomi, pertubuhan FDI, pengurusan awam yang kian cemerlang, PM perlu melawat ke negara kuasa baru ekonomi dunia iaitu BRAIC (Brazil, Rusia, India dan China). Sekurang-kurangnya negara-negara tersebut tiada lagi rekos jenayah perang, parasangka buruk terhadap Isla yang sedahsyat AS da sekutunya.

Dalam hal melobi negara luar untuk memperkukuhkan negara, PM perlu sedar bahawa kemampanan hubungan seranta bukan sekadar boleh ditangani melalui lawatan dan diskusi bertema sahaja tanpa ada agenda jauh yang berperinsip. Dialog peradaban yang bersungguh untuk meruntuhkan Islamofobia barat dan AS perlu dijalankan dan bukannya mengangguk terhadap persepsi negatif AS terhadap umat Islam.

Anwar Ibrahim pernah menyatakan,

“ Dialog pelru berterusan dan berlandaskan kejujuran serta kesungguhan untuk memahami satu sama lain. Setiap pihak mesti keluar daripada tempurung pemikiran melampaui sempadan kebudayaan masing-masing. Persengketaan lama perlu dilupakan seperti yang diungkap oleh T.S Eliot, we must not revive old factions, restore old policies or follow an antique drum” (Gelombang Kebangkitan Asia)

AS perlu disedarkan betapa dasar zalim mereka tidak akan membantu defisit nilai, sosial dan ekonomi mereka kini. Tanpa sokongan blok Islam dan Asia, AS akan runtuh menyembah bumi seperti mana kuasa hegemoni sebelumnya. Peranan pemimpin seperti PM Malaysia adalah terletak dalam konteks sebegini dan bukannya menambahkan keangkuhan AS terhadap umat lemah serata dunia.

PM kita berkata sentimen dan sikap AS terhadap Malaysia telah berubah bukan sahaja oleh Presiden Barack Obama dan pentadbirannya tetapi juga menjangkau ke Capitol Hill dalam kalangan senator dan ahli Kongres serta sektor swasta. Selain imej Islam yang dipandang rendah oleh AS, kezaliman, penyalahgunaan mahkamah, salah laku pemimpin, dan rasuah juga memberi imej negatif terhadap Malaysia jika kita teliti sekian banyak kajian dan dokumentasi pemerhati bebas.

Muhammad Nuruddin Bashah
Setiausaha TERAS Perak

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mahu tunjuk kepada rakyat Malaysia...bahawa dia boleh berkawan dengan kuasa besar...

orang putih menang 'gentleman' dan bagus berlakun...

semasa orang putih relax dan minum arak dalam kumpulan mereka...mereka tertanya sesama mereka bagaiamana rakyat Malaysia boleh buta memilih ' a ledar'....

bergambar dan berpeluk sekejap dalam wang untuk menampung rakyat US...siapa tak mahu....