09 April 2010

Projek Pengubahsuaian Ubah Hidup Penduduk di Bandar Kashi Xinjiang (1).



23 Rabiulakhir 1431H.

Bandar Kashi mempunyai sejarah selama lebih 2,000 tahun. Ia terletak paling barat di China memainkan peranan penting dalam bidang lalu lintas antara Asia Tengah, Asia Selatan, Asia Barat dan Eropah. Kawasan lama di Kashi didirikan semula selepas bencana gempa pada tahun 1902. Ia merupakan sebuah kawasan yang mempunyai ciri budaya Islam dan satu-satunya yang masih terpelihara dengan utuh di China. Antaranya, kebanyakan penduduk tempatan tinggal di rumah yang dibina di bukit tanah kuning yang tingginya lebih 40 meter.

Struktur rumah itu kebanyakannya dibina menggunakan tanah campur kayu. Rumah mereka bukan sahaja dijadikan tempat kediaman, malah disediakan sebagai "kilang" kraftangan kopiah Uygur, barang tembikar, alat muzik dan permaidani. Bangunan-bangunan di kawasan itu bersambung seperti pagar sesat. Jalannya berliku-liku dan berselirat. Jalan yang paling lebar hanya selebar 6 meter, manakala yang paling rapat kurang daripada 1.5 meter yang tidak boleh menampung kenderaan motokar. Keadaan ini memang mengundang bahaya. Oleh sebab itulah, "Rancangan projek pengubahsuaian perumahan lama di kawasan lama Kashi Xinjiang" telah dicadangkan kerajaan pusat China pada penghujung tahun 2008. Menurut rancangan tersebut, bandar Kashi akan dibina menjadi "pusat pelancongan dan perdagangan yang menghadapi Asia Tengah dan Asia Selatan."







Pegawai kerajaan bandar Kashi yang bertanggungjawab ke atas projek tersebut, Aishajiang menyatakan:

"Sebanyak lebih 7 bilion yuan RMB telah diperuntukkan kepada projek tersebut. Kawasan lama Kashi akan dibahagikan kepada 28 bahagian. Sebanyak 49,083 buah rumah yang berbahaya dan lama akan diubahsuai dalam tempoh lima tahun. Selain itu, pembinaan rumah sementara, infrastruktur dan pembaikan keadaan lalu lintas juga dijalankan seiring dengan proses projek tersebut."

Menurut beliau, mencegah bencana gempa bumi, membasmi kemiskinan, meningkatkan taraf hidup rakyat, memelihara dan mewariskan kebudayaan etnik Uygur akan digabungkan dalam projek tersebut. Itulah sebabnya pembangunan bandar dalam jangka masa panjang dipertimbangkan supaya lebih bermanfaat bagi kehidupan penduduk tempatan.

Kawasan lama Kashi mendapat pemeliharaan di peringkat negara kerana ia merupakan bukti yang menonjol dan masih wujud bagi tamadun zaman purba Kashigar yang memberi pengaruh penting kepada Asia Tengah, Asia Barat bahkan seluruh dunia. Oleh kerana itu, lebih 40 pasukan kerja telah dihantar oleh kerajaan tempatan menjelang permulaan projek pengubahsuaian kawasan tersebut untuk meninjau dan menyelidik keadaan perumahan sekarang penduduk di kawasan lama Kashi. Pandangan dan permintaan penduduk dapat didengar dengan teliti oleh pihak berkuasa. Tindakan ini bukan sahaja menyediakan rujukan kepada penggubalan dasar, malah menjadikan penduduk tempatan lebih mengetahui dan memahami tujuan projek tersebut sehingga mendapat sokongan rakyat.

Pegawai cawangan UNESCO di Beijing, Puan Karl Beth memberi perhatian terhadap projek tersebut dan melakukan tinjauan ke tempat itu. Beliau berkata:

"Kashi ialah satu tempat yang menarik. Kawasan lama bandar itu ialah kawasan kediaman yang benar-benar menceritakan tentang etnik Uygur. Maka, bagaimana cara untuk mengekalkan suasana kawasan itu amat penting. Tindakan kerajaan China mengubahsuai kawasan lama Kashi dengan menggunakan modal yang banyak sangat mengagumkan. Pengalaman daripada projek tersebut boleh diperkenalkan dan dipelajari oleh tempat-tempat lain." CRI/-

Tiada ulasan: