23 Jun 2010

Kapal Iran Bersedia "Serang" Genting Gaza.

9 Rejab 1431 H
http://karyasinagarimba.blogspot.com

Negara rejim zionis makin pening kepala sejak kes bunuh 9 orang sukarelawan rakyat Turki atas kapal Mavi Marmara dilakukan tenteranya. Mereka jangka bila ada sukarelawan yang terbunuh. tiada siapa lagi yang berani ke Gaza. Kalau tidak, mereka juga akan terima nasib malang seperti sukarelawan ini.

Rupanya jangkaan rejim zionis ini melesat. Mereka makin naik darah dan tak lena tidur bila dapat tahu musuh no. 1, Iran berani menghantar sukarelawan ke Gaza pada 12Jun lalu dengan sebuah kapal dan masih dalam pelayaran ke Genting Gaza. Malah dalam masa terdekat, dua lagi kapal Iran dijadual berlepas menuju ke sana.

Namun, tak pasti sama ada kapal ini akan diiringi oleh tentera laut Iran. Kemungkinan besar Iran tidak akan menghantar tentera lautnya walaupun sekadar memastikan keselamatan sukarelawan rakyat mereka selamat tiba di Genting Gaza. Walaupun Iran berani berbuat demikian, namun sudah tentu mereka terpaksa memikirkan akibatnya jika sekiranya terjadinya pertempuran antara tentera lautnya dengan komando Israel.

Israel yang terkenal dengan kelicikan perang sarafnya pasti akan mewarwarkan kepada dunia tentera Iran datang dengan niat untuk memerangi tentera Israel. Lantas mereka terpaksa bertindak sehingga mungkin mengorbankan nyawa sukarelawan ini. Jika ada sukarelawan yang terbunuh, isu yang lebih besar ditimbulkan bukannya kezaliman komando Israel membunuh sukarelawan ini tapi agenda sulit kerajaan Iran menghancurkan negara Israel melalui misi serampang dua mata atas nama misi bantuan kemanusiaan.

Amerika, pak turut Israel sudah tentu akan termakan dengan tipu muslihat negara yahudi ini. Iran bukan saja bakal menerima hukuman lebih berat, atas alasan isu tenaga nuklear, yang digembar-gemburkan bakal digunakan untuk memusnahkan negara Yahudi ini, malah lagi dibimbangi isu ini akan digunakan Israel sebagai senjata untuk terus mengetatkan kepungan ke atas Genting Gaza.

Nampaknya keadaan sangat berisiko kalau Iran memutuskan menghantar tentera lautnya. Pertempuran boleh dijangka meletus jika komando Israel menggunakan taktik kejamnya semasa menembak sukarelawan rakyat Turki tempoh hari. Persoalannya, apakah tentera laut Iran akan berdiam diri bila melihat rakyatnya tumbang di muncung senjata tentera Zionis.

Dalam situasi Iran ditekan oleh kuasa besar dunia kerana isu nuklearnya, agak kurang sesuai kalau Iran tetap menghantar tentera lautnya dalam usaha menjayakan misi memecahkan sekatan Israel ke atas wilayah Palestin.

Lagipun kapal bantuan kemanusiaan Iran ini tidak keseorangan. Pertubuhan Wartawan Tanpa Sempadan dan Free Palestine dari Lebanon juga akan menghantar bantuan yang disertai sekurang-kurangnya 50 wartawan dan 25 sukarelawan Eropah ke Gaza.

Pertubuhan Yahudi Jerman juga merancang menghantar kapal dengan 14 aktivis, pertengahan bulan ini.

Begitu juga Pertubuhan Free Gaza dan NGO berpusat di Britain, Viva Palestina yang dijadual menghantar 10 hingga 15 kapal ke wilayah Palestin itu, Oktober depan.

Dengan berpuluh-puluh kapal dari pelbagai negara bersedia "menyerang" kepungan Israel ke atas Genting Gaza, apakah negara Israel dan komando mereka berani mengapa-apakan sukarelawan ini. Kalau komando Israel masih mencari pasal, tidak mustahil negara mereka juga bakal menghadapi tentangan keras dari negara-negara yang terlibat dalam konvoi ini.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

setakat ini tidak nampak langsung ada keberanian untuk menentang Israel kerana kebanyakan pemimpin2 dunia terutama negara2 yg mengaku Islam ini adalah terdiri dari pemimpin yg mencintai dunia dan takut mati.

Tanpa Nama berkata...

x perlu takut dgn yahudi dan sekutunya...tp yakinlah kpd Allah.... bunuh sj mereka...itu jn yg afdal....tahniah iran....negara lain mmg dah x da batu....penakut...Allahuakbar!

Nash Ar-Rawy berkata...

Selagi negara OH I SEE tiada diganti dengan tokoh pemimpim Gerakan Islam ; selagi itulah OH I SEE bisa terus menjadi boneka Amerika dan ratahan zionist yahudi .
www.nasharrawy.blogspot.com

sinagarimba berkata...

Terima kasih atas komen semua,
tanpa nama,
- setuju. Kebanyakan pemimpin negara Arab ni hanya jaga perut diorang jer. Kalau tak ikut telunjuk barat, alamak tak merasalah kerusi empuk.

nash,
Oh, I See. Itu jer yang kita boleh lihat lepas pemimpin ni buat sidang tergempar OIC kutuk Israel.