23 Jun 2010

Datuk Mana Kena Tarik Gelaran Lepas Ni?

9 Rejab 1431 H
http://karyasinagarimba.blogspot.com

Datuk pun dah tak selamat!

Nampaknya sehari dua ni musim Datuk kena malu. Apa taknya kalau gelaran yang glamour ni tiba-tiba terlucut dari badan pemunya. Tiada angin tiada ribut tiba-tiba beberapa orang individu bergelar Datuk kena tarik balik anugerah berprestij ni. Terkejut beruk siapa yang terlibat.

Ini yang kecoh sehari dua ni. Hari ini Kelantan ikut jejak langkah Johor menarik balik darjah kebesaran yang membawa gelaran Datuk kepada tujuh individu oleh Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra.
Pada masa yang sama, Tengku Muhammad Faris juga turut menarik balik pelantikan Jaksa Pendamai (JP) terhadap tiga individu lain.

Antara yang terlibat adalah bekas Pegawai Kewangan Negeri, Shkori Mohamed,ahli perniagaan, Mohd. Raihan Datuk Seri Dr. Eusuff Teh, Senator Ahmad Rusli Iberahim dan beberapa orang lagi.

Sebelumnya, Johor terlebih dulu menarik balik gelaran Datuk kepada 4 individu. Selain Bekas Menteri Kesihatan, Datuk Chua Jui Meng, yang lain wanita Asia pertama yang merentasi kutub Utara dan Selatan Datin Paduka Sharifah Mazlina Syed Abdul Kadir, Komander Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Shaftdean Lufty Rusland dan Peguam Hassan Yunos.

Kita pun tidak tahu apa alasan pihak istana di kedua-dua negeri ini menarik balik gelaran Datuk kepada individu tersebut. Mereka tentunya tidak memberi alasan konkrit takut individu tersebut mendapat malu dan menjejaskan reputasi mereka. Oleh kerana ini kuasa raja atau sultan, tiada sesiapa yang berhak mempertikainya.

Bagus juga kalau pihak istana kaji balik anugerah gelaran Datuk kepada mana-mana individu. Sebabnya, dah bersepah orang yang pakai title Datuk kat Malaysia. Bila dah ramai pakai, gelaran ini dianggap tidak esklusif lagi. Kurang memberi nilai dan impak.

Ada orang memandang sinis gelaran Datuk ni. Kalau pergi mana-mana pasar besar dekat KL ni, kalau lempar je batu, mesti ada yang terkena kepala datuk ni. Betapa ramainya individu di Malaysia bergelar datuk walaupun sumbangannya tak seberapa. Umur baru 30-an tapi dah dapat title Datuk.

Pastu jasa yang mereka sumbangkan pun buat kita tersenyum "bangga". Berenang dalam lautpun dapat Datuk. Main sukanpun dapat Datuk. Panjat gunung pun dapat Datuk. Kan ke senang tu dapat Datuk kat Malaysia.

Sepatutnya kreteria penganugerahan gelaran Datuk perlu dikaji balik. Hanya individu yang memberi sumbangan besar kepada negara dalam tempoh yang agak lama wajar dianugerahkan gelaran Datuk ataupun Datuk Seri . Selayaknya mereka perlu berumur 40-an ke atas. Umur ini dianggap tempoh sesuai menilai iltizam, komitmen dan impak yang terhasil kepada negara dan masyarakat hasil dari jasa yang mereka taburkan.

Walaupun tempoh masa jasa yang mereka boleh taburkan tiada menghadkan dari segi kreteria umur, bahkan memang jelas hanya dari sudut kesetiaan, kerajinan dan perkhidmatan terpuji yang jadi pertimbangan utama untuk seseorang bergelar Datuk, tapi ukuran dari segi umur juga penting supaya Datuk muda ini mampu menjaga title Datuk agar tidak disalahguna dan terus dihormati masyarakat.

Sepatutnya jawatankuasa bahagian protokol istana harus telus dan teliti dalam menilai individu yang benar-benar layak dianugrahkan Datuk. Tujuannya supaya tidak menjejaskan imej institusi beraja itu sendiri.

Tiada ulasan: