25 Julai 2010

Ketakutan org2 soleh tidak diterima amalan mereka

12 Syaaban 1431H.
Oleh : Akhisalman.

Disini dinyatakan beberapa ucapan sahabat2 Nabi yg menunjukkan mereka takut tidak diterima amalan mereka.

Usman b in Affan r. berkata: "Kalaulah aku berdiri diantara syurga dan neraka dan diberi pilihan kepada ku dua pilihan: 1. Menjadi abu api. 2. Dimasukkan salah satu tempat syurga atau neraka. Nescaya akan ku pilih menjadi abu api."

Walaupun beliau beramal dgn amalan yg hebat dan org yg hampir dgn Rasulullah tetapi dia lebih rela memilih menjadi abu daripada memasuk salah satu tempat syurga atau neraka. Ini kerna dgn pilihan kedua beliau tidak pasti layak menjadi ahli syurga atau tidak. Beliau takut jika memilih pilihan kedua menyebabkan beliau dimasukkan ke neraka.

Abu Zar al-Ghifari r.a telah berkata:

"Kalaulah kamu tahu apa yg aku tahu nescaya engkau tidak akan terlampau berseronok2 dgn isteri2 kamu dan tidak terlampau asyik berehat di atas tilam2mu. Demi Allah aku suka kalau Allah cipta aku semasa aku diciptakan dahulu sebagai sebatang pokok yg dimakan buah2nya."

Walaupun Abu Zar diantara sahabat Nabi yg terkenal tetapi beliau takut dgn amanah menjadi manusia keran ia satu amanah yg berat dan beliau lebih suka kalau beliau hanyalah sebatang pokok yg tidak ada apa tanggung jawab di hadapan tuhan.

Abu Ubaidah al-Jarah r.a berkata:

"Aku suka kalau aku hanyalah seekor kambing biri2 lalu disembelih oleh manusia. Kemudian mereka memakan daging aku serta menghirup kuah daging ku."

Beliau amat takut dgn saat dibangkitkan oleh Allah pada hari kiamat sehingga lebih rela menjadi seekor kambing yg pasti tidak dibangkit utk dihisab amalannya pada hari kiamat.

Huzaifah bin al-Yaman r.a

Ketika mana hampirnya saat kematian Huzaifah bin Yaman r.a, beliau telah menangis teresak-esak. Lalu ada yang bertanya "Apa yg kamu tangiskan?" Beliau menjawab:

"Aku tidak menangis kerana kesdihan kehilangan dunia bahkan kematian lebih aku cintai. Namun aku menangis kerana tidak tahu aku mati ini mendapat keredaan Allah atau kemurkaannya."

Walaupun beliau adalah sahabat yg dipercayai Rasulullah kerana baginda telah menyimpan rahsia kepadanya sehingga beliau digelar 'Sahibu sirri Rasulillah', tetapi beliau amat takut utk berjumpa dgn tuhannya kerana tidak pasti adakah diterima amalannya oleh Allah atau tidak.

Salman al-Farisi telah berkata:

"Tiga perkara yg amat menyedihkan aku sehingga aku menyebabkan aku menangis ialah: 1. Berpisah dgn Nabi s.a.w dan para sahabatnya. 2. Huru hara hari kiamat. 3. Berdiri untuk dibicarakan oleh tuhan dalam keadaan aku tidak tahu kemana aku akan pergi ke syuga atau ke neraka."

Inilah ketakutan sahabat Nabi s.a.w walaupun Nabi s.a.w telah menyatakan kelebihan beliau dlm sabdanya: "Sesungguhnya Allah telah mengasihi empat org sahabatku dan menyuruhku supaya mengasihi mereka. Mereka adalah 1. Ali 2. Abu Zar 3. Salman 4. Miqdad." (Hr Tirmizi dan Ibnu Majah)

Aisyah r.a Ummul Mukminin

Beliau adalah manusia yg dikasihi oleh Rasulullah s.a.w. Amru bin As pernah bertanya kpd Nabi s.a.w "Siapakah manusia yg engkau paling kasihi?" Baginda menjawab "Aisyah"(Hr BUkhari) Beliau seorang yg berpuasa setiap hari dan kuat bersedekah.

Pernah Muawiyah memberinya seratus ribu dirham dan beliau telah mengagih2kan kepada org2 yg memerlukan sehingga habis dlm masa tidak sampai sehari.

Walaupun begitu beliau manusia yg amat takut kepada Allah taala sehingga beliau berkata: "Demi Allah aku lebih suka menjadi sebatang pokok, demi Allah aku lebih suka menjadi tanah dan demi Allah aku lebih suka supaya Allah tidak menjadikan aku."

Ucapan ini kerana beliau takut utk memikul amanah Islam dr tuhan, takut dihisab amalannya dihari kiamat dan takut tidak diterima amalannya kelak.

kesimpulan Manusia perlu takut tidak diterima amalan baiknya kerana tidak semua amalan diterima oleh Allah taala. Amalan yg ada sifat riya', sombong, ujub dan sum'ah tidak diterima oleh Allah. Hanya Allah sahaja tahu sejauh mana keikhlasan dan kebersihan hati kita. Kita tidak perulah mengaku yg mana kita ni baik, ikhlas atau sebagainya yg menunjukkan kita mengangkat diri kita. Firman Allah:

"Maka janganlah kamu memuji diri kamu sendiri; dan Dia lebih lebih mengetahui siapakah yg lebih bertakwa kepada Allah."(32: an-Najm)

Sesungguhnya Allah telah memuji sifat orang2 yg takut tidak diterima amalannya. Firman Allah s.w.t:

"Dan orang2 yg menginfakkan harta2 yg dikurniakan kepada mereka dan melakukan pelbagai jenis kebaikan tetapi hati2 mereka gementar ketakutan. Ini kerana mereka yakin bahawa mereka akan kembali kepada tuhan mereka."(60: al-Mukminun)

Aisyah telah bertanya pada Nabi s.a.w berkenaan dgn ayat ini " Adakah orang2 yg takut ini adalah orang2 yg meminum arak dan mencuri?" Rasulullah s.a.w menjawab:

"Bukan begitu maksudnya wahai anak perempuan Abu Bakar as-Siddik tetapi mereka adalah orang2 yg berpuasa, mendirikan solat, bersedekah dan mereka takut tidak diterima amalan mereka."(Hr Tirmizi)

Marilah kita meningkat kualiti amalan kita dan sentiasa muhasabah amalan yg telah kita amalkan. Tangisilah kekurangan yg telah berlaku sebelum kita menangis pada hari kiamat.

Rujukan: Makhawifus Solihin Min Adami Qabulil Amal oleh Dr Muhammad bin A'zuz.

Tiada ulasan: