29 Julai 2010

Waktu disunatkan bangun ketika Iqamah

16 Syaaban 1431 H
Oleh: AKHISALMAN

Bila disunatkan bangun untuk solat berjemaah semasa iqamah dilaungkan? Jawapannya Ada 4 pendapat mengikut mazhab yang empat:

1. Mazhab Hanafi: Orang yang hendak solat berjemaah bangun ketika di kumandangkan "Hayya 'alal falah" dan selepas imam bangun.

2. Mazhab Maliki: Ia mengikut kepada kehendak manusia. Samaada ketika iqamah dilaungkan,permulaannya atau selepas habis iqamah. Ini kerana tidak ada dalil berkenaan dgnnya.

3. Mazhab Hambali: Bangun ketika dilaungkan "Qad qamatis solah" maksudnya "telah hampir waktu solat hendak didirikan". Ini kerana makna yg munasabah.

4. Mazhab Syafie: Bangun setelah selesai iqamah.



4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pernah tak kita dengar "belum panggil dah datang, belum suruh dah buat". selalunya cakap begini ditujukan kepada penjaga anak raja masa dulu2. begitu taat dan setianya dia kepada rajanya.

kalau kita dengan tuhan bagaimana pulak. kita ngaku bahawa kita hamba tapi bertingkah dengan masa. apakah ini hamba kepada Allah. jauhlah sebagaimana cakap diatas tadi.

kita harapkan barkat dan rahmat dariNya tapi perangai bertangguh. fikir2kanlah......

Tanpa Nama berkata...

tidak perlu berbantah-bantah dalam perkara sekecil ini. semua pendapat adalah betul. yang pentingnya kita berjemaah dalam bersolat jangan tidak berjemaah dan bersolat. tu nyata bersalah.

Tanpa Nama berkata...

Apa yg penting jgn tinggalkan solat berjemaah, kerana sesiapa yg meninggalkan solat berjemaah termasuk dalam sifat2 yg ada pd org munafik.

Tanpa Nama berkata...

"pernah tak kita dengar "belum panggil dah datang, belum suruh dah buat". selalunya cakap begini ditujukan kepada penjaga anak raja masa dulu2. begitu taat dan setianya dia kepada rajanya."

INI CAKAP ORANG TAK BELAJAR...!