29 Julai 2010

Hukum hakam solat

16 Syaaban 1431 H
Oleh: AKHISALMAN

1. Bersalam selepas solat

Al-Izz bi Abdus Salam berkata:"Sesungguhya bersalaman selepas solat adalah daripada bida'ah yang diharuskan, tidak dikatakan makruh dan tidak dikatakan sunat."

Imam Nawawi telah mengulas pendapat Imam 'Izz degan berkata:"Dan apa yang dikatakan oleh beliau adalah baik. Pendapat yang terpilih adalah: sekiranya seseorang itu bersalaman dengan orang yang bersamanya (dia sudah berjumpa) sebelum solat maka hukumnya adalah harus seperti yang kami sebut.

Dan sekiranya dia bersalaman dengan orang yang tidak bersamanya sebelum solat maka hukumnya adalah sunat kerana bersalaman ketika bertemu adalah sunat menurut persepakatan ulama berdasarkan hadis-hadis yang sahih."

2. Hukum melanjutkan dan memanjangkan bacaan salam.

Disunatkan tidak memanjangkan bacaan salam. Dalam hadis riwayat abu hurairah:Maksudnya: "mencepatkan bacaan salam adalah sunnah" (Hr Tirmizi)

Ibnul Mubarak berkata:"Makna lafaz hadis ini adalah tidak memanjangkan bacaan salam"maksudnya makruh panjangkan bacaan salam cthnya waslaaaaaam atau walaikum salam warahmatullaaaaaaah.

3. Hukum solat sunat duduk.

Berdiri dalam solat sunat adalah sunat hukumnya. Sah solat secara duduk atau mengiring dalam semua solat sunat samaada dalam keadaan mampu atau tidak mampu dan sihat ataupun sakit. Namun berdiri adalah lebih baik. Nabi s.a.w bersabda:

"Sesiapa yang solat berdiri dalam solat sunat itulah yg lebih baik. Sesiapa yg solat sunat duduk dia mendapat setengah pahala solat orang yang berdiri. Sesiapa yg solat sunat baring secara mengiring dia mendapat setengah pahala orang yang solat sunat duduk." (Hr Bukhari)

Pahala dikurangkan ketika solat sunat duduk atau baring secara mengiring adalah jika dia berkeadaan begitu dalam keadaan dia mampu berdiri. Jika dia tidak mampu maka dia mendapat pahala yang sama dengan pahala orang yang berdiri.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

No.2
Mad aridlissukun tak boleh panjang ikut wajah dia ke?
Kalau gitu kena buat pendek tanpa mad langsung ke? Jadi ke gitu?

Tanpa Nama berkata...

ini bukan alquran daa..