23 Ogos 2010

Ku Li: Dinar bergantung pada keyakinan

12 Ramadhan 1431H.

Ahli parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah berkata kejayaan penggunaan dinar dan dirham bergantung kepada keyakinan masyarakat terhadap wang berkenaan.

Berucap dalam satu majlis berbuka puasa di Kuala Lumpur hari ini, Tengku Razaleigh berkata perkara tersebut disebabkan nilai wang itu bergantung kepada permintaan emas dan perak di pasaran.

tengku razaleigh speech 110310 01 Katanya lagi, penerangan meluas juga perlu dijalankan supaya tidak timbul salah faham mengenai nilai wang dinar dan dirham.

Bercakap dalam sidang media selepas itu, Tengku Razaleigh (kanan) berkata masyarakat Kelantan bagaimanapun bebas untuk menggunakan wang berkenaan sekiranya mereka yakin penggunaannya sebagai satu alat pertukaran.

"Wang dinar sebagai alat pertukaran -- dinar yang diperkenalkan di Kelantan atau dirham boleh diterima kalau kita hendak menerimanya.

"Tetapi di bawah amalan sekarang memang ada undang-undang yang katakan hanya ringgit yang sah diperlakukan supaya rakyat tidak dikelirukan.

"Kalau ada orang yang hendak terima dirham itu dia boleh terima. Itu dia punya hal lah," katanya.

Katanya, kerajaan Kelantan melakukan kesalahan sekiranya mengeluarkan wang berkenaan bagi menggantikan matawang ringgit.

Prestasi ekonomi

"Kalau (kerajaan Kelantan) nak keluarkan (dinar dan dirham), dia boleh keluarkan tapi tanggungjawab untuk keluarkan matawang adalah bank negara.

"Tapi nak guna dirham untuk seluruh negara tak bolehlah. Kerajaan Kelantan tak ada kuasa di bawah undang-undang.

"Bawah undang-undang ini hanya Bank Negara yang ada kuasa yang diizinkan kerajaan persekutuan bagi mengeluarkan ringgit," katanya lagi.

Ketika ditanya, beliau menjelaskan bahawa prestasi ekonomi tidak ada kena mengena dengan alat pertukaran wang.

"Sama ada ekonomi naik turun bergantung kepada kegiatan ekonomi itu sendiri, tidak semestinya (bergantung kepada) alat pertukaran yang digunakan," tambahnya.

Katanya lagi, kerajaan negeri juga tidak boleh dipersalahkan sekiranya masyarakat tidak mahu menggunakan dinar dan dirham tersebut.

Turut berucap di majlis anjuran Persatuan Anak Darul Naim Selangor dan Wilayah Persekutuan (PERSADA) itu ialah exco kanan kerajaan negeri Kelantan Datuk Husam Musa.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Nak seribu daya tak nak seribu dalih. Kelantan di bawah kerajaan rakyat sebenar telah mempelupuri banyak reformnya; cuti bersalin 60 hari(kerajaan BN tiru- tapi kata dia yang punya), kerja 5 hari bagi menceria keluarga dan masyarakat (ditirunya juga mengaku dia yang mengketengahkan), tanaman kenaf untuk mengganti tembakau (dijadikan program perseketuan juga) pajak gadai Islam al rahnu (juga dipakai guna persekutuan)menyemarakkan urusniaga bank berdasar syariah di kebanyakan bank setelah kelantan mengeluarkan urusniaga perbendaharaannya dari bank konvesional ke bank islam.

Tidak mustahil kiranya pihak pengurusan persekutuan setelah di wacanakan penggunaan dinar dan dirham akan menerima guna urusniaga tersebut. wallah hua'lam.

joecharlie berkata...

hari ini sesuai jadi barang perhiasan saja!

Tanpa Nama berkata...

joecharlie:

bodoh ke ape hang ni? dh emas, boleh gadai la ngok! mangkuk ayun punya kutu UMNO sekoq ni