16 Ogos 2010

Najib sudah terdesak, pujuk Kaum Cina agar mempercayai beliau sebagai pemimpin yang menjaga kepentingan mereka.

5 Ramadhan 14341
Drs. Khalil Idham Lim

Kelmarim PM 1Malaysia membuat kejutan dengan membuat membuat rayuan kepada komuniti Cina di negara ini agar mempercayai beliau sebagai pemimpin yang menjaga kepentingan mereka.Satu tindakan yang saya anggap terdesak oleh seorang pemimpin yang sudah hilang punca dan arah untuk menarik sokongan bangsa Cina bagi mengekalkan kuasa BN.

Berucap pada kongres Ekonomi Cina di Kuala Lumpur, Najib berkata seperti ayahnya, beliau adalah juga pemimpin kepada semua rakyat Malaysia dan akan melakarkan apa yang terbaik kepada semua.

Selepas menyentuh mengenai Model Baru Ekonomi, Rancangan Malaysia Kesepuluh dan Program Transformasi Kerajaan pada ucaptaamanya itu, Najib berkata beliau memerlukan 'kritikan membina' daripada semua pihak, termasuk Umno, MCA dan parti komponen BN yang lain.

“Seperti leluhur saya, saya akui saya adalah pemimpin untuk semua rakyat Malaysia. Keprihatinan anda adalah keprihatinan saya - bukan sebaliknya.

“Saya telah diamanahkan dengan tanggungjawab untuk melakarkan apa yang terbaik untuk masa depan bersama kita. Tetapi saya hanya boleh berjaya dengan sokongan aktif dan penyertaan anda.”

Katanya, masyarakat Cina perlu berperanan penting dalam membantu menjadikan Malaysia sebuah negara berpendapatan tinggi.

Pujukan yang dibuat oleh Najib menghisai politik tanah air yang menyaksikan kaum Cina terus menolak perjuangan sempit MCA, satu parti yang satu masa dulu dikatakan mewakili kaum itu.

Penolakan kaum Cina kepada gerakan di Pulau Pinang sehingga memberi laluan kepada Pakatan Rakyat menerajui kerajaan negeri Pulau Mutiara itu membuktikan orang Cina sudah sangat bosan dan tidak percaya dengan perjuangan yang dilakukan oleh parti-parti Cina dalam komponen BN.

Malah tsunami politik dalam PRU ke 12 juga merupakan berubahnya sokongan majoroti kaum Cina kepada calon-calon dari pakatan Rakyat sehingga kemputusan PRU tersebut menghasilakan 4 negeri yang selama ini dikuasai oleh BN berubah kepada pakatan rakyat iaitu, Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor disamping terus kekal di Kelantan.

Pakatan Rakyat juga menafikan majoriti 2/3 BN di parlimen. Sesudah itu beberapa siri Piliharaya kecil (PRK) menyaksikan sokongan orang Cina kepada pakatan rakyat terus kekal malah bertambah. Terakhir BN dimalukan di PRK Sibu walaupun Najib meyogok kepada sekolah Cina sebanyal 18 Juta dan menjanjikan 5 juta lagi pada malam terakhir kempen.Calon BN tetap dimalukan untuk sekian kalinya.

Ucapan manis oleh Najib tidak akan melupakan trgedi pada satu masa yang tercatat dalam sejarah politik tanah Air bila Najib pernah mengucapkan sesuatu yang sangat mengguris hati orang Cina.

Apakah PRU ke 13 semakin hampir bila najib sudah sampai ke tahap sekarang dengan cuba pujuk memujuk kaum Cina supaya yakin kepada nya. Seingat saya inilah sejarah dan satu-satunya pemimpin UMNO yang ditolak oleh rakyat sehingga kena bertindak memujuk rakyat supaya menyokongnya.

11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dekat Pilihanraya nanti...najib akan longgok segala macam kat bangsa cina..untunglah orang cina.
Untuk Puak UMNO nanti, najib tinggal slogan "PERPADUAN"..

TANGAN MENGHULUR SALAM, PISAU DI TANGAN KIRI berkata...

UMNO DAH BIASA MENTADBIR SEPERTI 'BERAJA DI MATA BERSULTAN DI HATI', HARTA RAKYAT ADALAH HARTA UMNO TETAPI HARTA UMNO MILIK PEMIMPIN2 DAN PENCACAI UMNO...

MEDIA MASSA SEPERTI MEDIA CETAK, BERITA HARUAN -MAKAN MELAYU, DAN UTUSAN MUNAFIK-MELOYA-MEROYAN (TERLALU BANYAK MENIPU-KALAU TAK PERCAYA, BACA JUGA SURATKHABAR INGGERIS DAN BANDINGKAN, KES ANWAR DSBGNYA DAN MEDIA ELEKTRONIK RTM1 & RTM2 (RANCANGAN TIPU MELAYU) TERMASUK YG SWASTA, TV3 SUKU HAK MILIK RASMI UMNO ATAUPUN KRONI2 UMNO DIBERI LESEN (WALAUPUN RAKYAT YG BAYAR CUKAI)..SEMUA CERITA TTG KERAJAAN UMNONGOK 100% BAIK, MAKLUMLAH SEMUA PEMIMPIN2 UMNO MAKSUM, TIDAK PERNAH MELAKUKAN DOSA, WALAU HAKIKATNYA...


UMNO TIDAK AKAN BERUBAH KERANA UMNO DAN SALAHGUNA KUASA, RASUAH, MENZALIMI BANGSA MELAYU SENDIRI YG TIDAK SETUJU DGN UMNO, MCM KELANTAN & TERENGGANU ISU ROYALTI, MENAFIKAN BANYAK PERUNTUKAN KPD NEGERI, HAK-HAK MELAYU-TANAH, PENIPUAN FELDA, DUIT RAKYAT YG HANGUS, SEMUA JENIS MCM JUDI, MAKSIAT, MENGANJURKAN HIBURAN TERLAMPAU SUPAYA ORG2 MELAYU LEKA DAN MENYANYI...MCM CERITA SI LUNCAI TERJUN DGN LABU2NYA...SI LUN CAI KAPITALIS LAH YG KAYA, TERLALU BANYAK NK SEBUT...DAH 50TAHUN, MELAYU DIHIMPIT DR PELBAGAI SUDUT, LEPAS ITU BARULAH CAKAP 'MELAYU AKAN HILANG KUASA', SEJAK MERDEKA SIAPA YG BERKUASA WAHAI UMNO YG BODOH! APA YG KAMU BUAT UNTUK MEMPERKUATKAN MELAYU SUPAYA JAUH KUAT DR BANGSA2 LAIN YG ADA DI MALAYSIA INI...SEMUA INI ALASAN, SUPAYA ORG2 MELAYU TERUS BERGANTUNG KPD UMNO SEHINGGA HARI KIAMAT...TAPI CARANYA AMAT BODOH, APABILA MELAYU LEMAH-UMNO PON TURUT SAMA LEMAH...

JADI BAIK KITA PERJUANGKAN ISLAM LAH PULAK, SEBAB ISLAM ADALAH RAHMAT BAGI SEKELIAN ALAM, ADIL PADA SEMUA (JIKA DI KAJI DAN DI AMALKAN BETOL2) SEHINGGA YAHUDI PON SANGGUP BERADA DI BAWAH PEMERINTAHAN ISLAM, DAHULU DAN KINI DI IRAN...

Tanpa Nama berkata...

Biarkanlah si najib dan kuncu-kuncu umno berlakon dengan mca juga mic. Cuma kita jangan tergoda dengan sandiwara mereka. Dulu bapak najib juga buat macam tu, sampai pergi ke negeri china, kononnya membuka ruang tirai besi semasa tu. Tapi sasaran si bapak najib ni adalah agar mendapat perhatian dan sokongan cina tempatan pada pilihanraya semasa tu.

Najib ni bukannya panjang akal sangat, dia kutip dan ulangi apa bapak dia dah buat... macam juga dia buat kat felda. Serupalah macam mahathir dulu, bukan bijak sangat pun, semua yang dilakukan ideanya dikutip dari barat atau pada buku-buku yang dibacanya. Itu sebab apa sahaja yang dia buat tak ada perhitungan halal-haram, bila orang dah bising baru dia melatah. Itu pun akhirnya dia buat tak tahu perasaan rakyat ... diktator lah katakan.

Si najib ni pun apa kurangnya!!! Kalau najib benar-benar 'peduli' melayu, tak pun dipulihkan apa yang mahathir dah buat terhadap melayu. Cuma yang bijaknya masyarakat cina yang sukar menerima lakonan puak umno /mca /mic bn ni. Bagi orang melayu .... umno merasa begitu senang untuk diperbodohkan.

Jadi jangan terpedaya dengan lakonan si najib ni dan pastikan PR unggul pada PRU 13 nanti, Insya Allah.....

Tanpa Nama berkata...

naib pujuk untuk menjadi tuan saja, bukan ikhlas

Tanpa Nama berkata...

kalau UMNO tak ditumbangkan, mereka masih nak jajah dan menjadi kita sebagai hamba abdi mereka

Tanpa Nama berkata...

kalau najib ikhlas bubar saja UMNO dan semua masuk pakatan rakyat jadi ahli sahaja bukan sebagai pemimpin

Tanpa Nama berkata...

UMNO memang parti perkauman sempit, bagaimana nak buat perpaduan, orang melayu sendiri ditindas UMNO....

Tanpa Nama berkata...

berapa kerat orang melayu yang bukan UMNO yang maju dimalaysia???, melayu sendiri ditindas UMNO bagaimana bangsa lain nak percaya????

Tanpa Nama berkata...

insyaallah bukan setakat orang cina menolak kerajaan UMNO/BN tapi orang melayu dah semakin sedar dan menolak UMNO yang menjajah bangsa sendiri

Tanpa Nama berkata...

kalau dilihat dari sejarah memang UMNO menjadi waris kepada penjajah british, british serah kemerdekaan kepada kroninya, UMNO serah harta rakyat juga kepada kroninya

Tanpa Nama berkata...

Kerajaan UMNO tarik subsidi dari rakyat macam rakyat jadi beban kepada pemerintah UMNO, seolah-olah ibubapa buang nak kerana dianggap menjadi beban kepada mereka