30 September 2010

LAP UNTUNG RM70.3 JUTA: KEJAYAAN STRATEGI PR BERI AIR PERCUMA KEPADA RAKYAT

20 Syawal 1431 H
Oleh: safarizal saleh

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) tidak terkejut dengan percapaian Lembaga Air Perak (LAP) yang mencatatkan prestasi amat membanggakan apabila memperoleh untung bersih sebelum cukai sebanyak RM70.32 juta sehingga Ogos lalu berbanding RM42.52 juta dalam tempoh sama tahun lalu

adalah berdasarkan strategi yang diperkenalkan oleh pentadbiran kerajaan negeri Pakatan Rakyat (PR) Negeri Perak dahulu yang membekalkan air percuma 20 meter padu khas buat rakyat Negeri Perak termasuk usaha pembayaran Zakat yang tinggi diperolehi daripada LAP.

Walaupun penentangan daripada Umno yang menyifatkan akan berlaku kerugian dan secara langsung akan membebankan kerajaan negeri tetapi akhirnya dapat dilihat pada hari ini bahawa semua tomahan tersebut telah terjawab dengan sendirinya.

Perkara ini boleh dibandingkan semasa pemerintahan Barisan Nasional (BN) sebelum daripada ini dan setelah diperkenalkan pembekalan air percuma ini yang masih diteruskan oleh BN nampaknya ianya telah menunjukkan hasil yang amat membanggakan seluruh rakyat Perak.

Kaedah atau pendekatan negeri bekerbajikan adalah teras utama bahawa kekayaan pendapatan Perak akan dibahagiankan kepada seluruh rakyat secara tidak langsung.

Tetapi kebimbangan kelak, jika BN terus menyalahgunakan kekayaan yang ada secara tidak berhemah yang akan meningkatkan bebanan secara tidak langsung dengan pelbagai cukai-cukai baru yang akan dicipta kelak.

Rakyat perlu sedar akan perkara ini dan perlu menentang prinsip serta perkara yang tidak memberikan keutamaan yang mendahulukan hak rakyat selama ini.

1 ulasan:

Huda alhadi berkata...

Hati yang hitam sukar mengenal pengertian barakah. Pengertian sedikit tapi banyak..namun mereka hanya mengenali banyak akhirnya muflis