16 Oktober 2010

Rakyat bermaklumat tidak akan tertipu oleh dakyah BN.

7 Zulkaidah 1431H.
Oleh : Hafizi Pauzi

PARIT BUNTAR, 15 Okt. :- Ahli Dewan Undangan Negeri Titi Serong, Drs. Khalil Idham Lim menyatakan, pilihan raya umum ke-13 semakin hampir, rakyat pastinya ternanti-nanti kehadirannya, seperti menanti menjelangnya hari raya, sudah pasti PRU 13 suatu yang amat ditunggu-tunggu, bagitulah bahang pilihanraya, satu perkata penting bagi seluruh rakyat Malaysia , ujar beliau ketika ditemu ramah disini.

Menurut beliau, kerajaan sedia ada sudah pasti ingin mempertahankan kuasa pemerintahan mereka dengan segala langkah dan tindakan yang mencabuli demokrasi yang sedia ada. Kenyataan rampasan kuasa yang berlaku di Perak menurutnya adalah contoh yang paling nyata.

Bila ditanya mengenai matlamat utama Pakatan Rakyat dengan adanya kuasa memerintah,Jelasnya dengan kuasa itu amat mudahlah Pakatan Rakyat menentukan Polisi Negara dan negeri yang lebih mesra rakyat dan lebih berkebajikan yang selama ini diabaikan selama 50 tahin lebih oleh BN.

Ujarnya, UMNO Barisan Nasional telah melakukan sesuatu yang memberi petanda awal bahawa Pilihanraya Umum ke-13 semakin hampir, langkah awal BN ialah dengan menangguhkan usul pelaksanan GST dan pembentangan bujet 2011 dijangkakan untuk pilihan raya.

Tambahnya lagi, penangguhan pelaksanaan GST adalah usaha BN mengambil kira hati dan kemahuan rakyat buat sementara waktu dan berkepentingan politik.

Dalam sesi temu ramah dipejabatnya, Drs. Khalil juga menyatakan bahawa tindakan kerajaan menangguh bacaan kedua pembentangan rang undang-undang Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada sidang Parlimen pada 14 Oktober 2010 dengan alasan bagi membolehkannya untuk berinteraksi dengan semua lapisan rakyat mengenai pelaksanaan cukai baru itu. Ini membuktikan kegusaran kerajaan Barisan Nasional, kerana jika GST dilaksanakan mungkin mengundang kemarahan rakyat khususnya yang berpendapatan rendah.

Penagguhan GST antara lain kemungkinan mengambil kira faktor pilihanraya di Sarawak yang boleh berlaku pada bila-bila masa dari sekarang. Faktor DUN Galas boleh memberi kesan kempen kepada BN sekiranya BN meneruskan GST itu, tegasnya lagi.

Drs. Khalil yang juga merupakan Ketua Penerangan PAS Negeri Perak,bila ditanya mengenai pembohongan yang disebarkan oleh media pro BN menegaskan “jumlah rakyat yang tidak bermaklumat semakin hari semakin berkurangan, dan rakyat kini sudah beransur pulih dari “wabak” penyakit yang disebar biak oleh BN iaitu kurang maklumat semasa, perkara ini menjadikan BN semakin “takut”."

Merujuk kepada kenyataan Datuk Seri Najib Razak yang mengingatkan bahawa kehilangan kuasa memerintah oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) boleh mendatangkan kesan buruk terhadap pembangunan dan kebajikan rakyat.

Drs. Khalil menjelaskan inilah contoh ucapan pemimpin BN yang terus menerus ingin menyesatkan rakyat dengan fahaman bahawa BN sahaja yang layak membangun dan menjaga kebajikan rakyat. Bila kita menang di 5 negeri dalam PRU ke 12 ternyata dakyah ini palsu dan telah dibuktikan oleh Kelantan sejak tahun 1990 lagi.

Baginya cubaan BN yang cuba mengelirukan rakyat tidak akan berhasil bila rakyat mendapat maklumat mengenai keadaan sebenar dinegeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat. Kerana itu PR mestilah berusaha gigih memberi penerangan dalam segala bentuk ceramah dan bahan cetak bagi memastikan rakyat tidak ditipu oleh BN.

"Saya amat yakin, dengan usaha yang gigih dari seluruh jentera Pakatan Rakyat dan komponen partinya dari PAS, PKR dan DAP, PR sudah amat hampir ke Putrajaya insyaallah ”.

Tiada ulasan: