24 November 2010

Kongkongan BN punca penjawat awam bermasalah

17 Zulhijjah 1431H. Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 24 Nov: Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim mencadangkan satu kajian terperinci dilaksanakan segera bagi mengenal pasti faktor penjawat awam bermasalah.

Beliau berkata, laporan bahawa terdapat 6,133 kakitangan kerajaan bermasalah dan berprestasi rendah pada 2009 harus dipandang serius.

"Fakta yang mengatakan terdapat 6,000 lebih penjawat awam bermasalah adalah sesuatu perkara yang serius dan perlu ditangani dengan segera.

"Satu kajian secara menyeluruh terperinci mestilah dilaksanakan dengan segera bagi mengenal pasti apakah punca-punca yang menyebabkan hal itu," katanya yang juga Ketua Penerangan PAS Perak.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Datuk Seri Abu Bakar Abdullah bahawa kira-kira 6,133 kakitangan kerajaan dilaporkan bermasalah dan berprestasi rendah pada 2009, meningkat 789 kes berbanding tahun sebelumnya.

Menurut Khalil, budaya kerja cemerlang sukar untuk direalisasikan selagi penjawat awam dikongkong pemimpin politik untuk kepentingan peribadi mereka.

"Sejak 53 tahun Barisan Nasional (BN) memerintah negara, semakin banyak penjawat awam yang bermasalah dan dikambing hitamkan kerana tujuan individu tertentu," katanya.

Mengambil contoh situasi di Perak ketika Pakatan Rakyat memerintah, beliau berkata, kerajaan negeri cuba melepaskan kongkongan dan kawalan politik terhadap penjawat awam supaya mereka dapat melakukan kerja dengan selesa.

"Kita memberi keselesaan sepenuhnya kepada penjawat awam untuk bekerja tanpa kongkongan dan tidak ada arahan bukan-bukan.

Namun dakwanya, selepas berlaku rampasan kuasa di negeri itu, BN bertindak mengongkong penjawat awam dan menghasut mereka agar membenci Pakatan.

"Tidak terdapat kes yang melibatkan Adun PR memaksa penjawat memenuhi kepentingan peribadi dan kroni selama 11 bulan memerintah.

"Terkini di Perak terdapat penghulu-penghulu seluruh Perak dikumpulkan dan diberi ceramah untuk membenci Pakatan adalah satu tindakan BN yang bacul dan terdesak.

Tegasnya, penjawat awam sewajarnya diberikan kebebasan untuk memilih mana-mana parti politik selagi tidak mengganggu tugas mereka.

"Mereka tidak sesekali boleh dipaksa untuk menyokong mana-mana parti politik dan mereka sebetulnya ada hak untuk membuat keputusan sendiri," katanya yang juga Adun Titi Serong.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: