07 November 2010

Le Bu Si Shu : Terlalu Seronok Hingga Lupa Akan Negeri Shu

1 Zulhijjah 1431H.

Asal Usul:

Peribahasa "Le Bu Si Shu" ini berasal daripada satu cerita yang berlaku pada zaman kerajaan Tiga Negeri (tahun 220-280 Masihi). Menurut ceritanya, setelah raja negeri Shu, iaitu Liu Bei mangkat, takhta baginda telah diwarisi oleh puteranya, Liu Shan. Liu Shan ialah seorang pengecut yang hanya tahu mencari keseronokan sahaja, dan tidak cekap menguruskan negeri. Pada mulanya, dengan adanya bantuan daripada beberapa orang pegawai yang bijak yang sebelum ini merupakan penasihat kepada Liu Bei, negeri Shu masih boleh bertahan. Bagaimanapun, tidak lama selepas itu, dengan pemergian mereka seorang demi seorang, negeri Shu semakin hari semakin lemah hingga akhirnya ia ditumbangkan oleh negeri Wei setelah Liu Shan menyerah diri secara sukarela.

Selepas itu, Liu Shan telah diatur untuk tinggal di ibu kota negeri Wei, dan diberi gelaran Anlegong (Tuan Aman dan Gembira). Pada suatu hari, dia telah dijemput ke majlis jamuan di rumah Sima Zhao, seorang hulubalang yang hebat di negeri Wei. Ketika majlis jamuan itu sampai kepada kemuncaknya, Sima Zhao berkata kepada Liu Shan dengan nada menghina,

"Tuan sudah meninggalkan negeri Shu begitu lama. Hari ini, saya telah mengatur persembahan tarian dan nyanyian tradisional negeri Shu khusus untuk tuan. Moga-moga ia dapat membantu mengubati kerinduan tuan."

Persembahan yang diatur oleh hulubalang Sima Zhao itu, benar-benar menjadikan pegawai-pegawai bawahan Liu Shan sangat sedih kerana terlalu rindu akan kampung halaman mereka. Bagaimanapun, Liu Shan masih terus minum arak sambil berbual-bual dengan orang lain dengan gembira. Air mukanya tidak menampakkan sedikit pun perasaan sedih dan rindu. Hulubalang Sima Zhao bertanya dengan hairan.

"Masihkah tuan mahu pulang ke kampung halaman di negeri Shu?"

Liu Shan menjawab, sambil ketawa besar,

"Di sini ada tarian dan nyanyian yang begitu menarik. Ada juga arak yang begitu sedap. Tentulah saya tidak lagi mahu pulang ke negeri Shu."

Maka, selepas jamuan tersebut, hulubalang Sima Zhao serta pegawai-pegawai yang lain di negeri Wei semakin memandang rendah kepada Liu Shan.

Catatan Keterangan:

Peribahasa "Le Bu Si Shu" atau "Terlalu Seronok Hingga Lupa Akan Negeri Shu" ini, digunakan untuk mempersenda orang atau golongan yang hanya tahu mencari keseronokan sahaja hingga lupa akan rumah tangga dan kewajipannya. Ia memberikan pengajaran bahawa dalam apa jua keadaan, kita bukan sahaja tidak patut berhenti daripada mengejar cita-cita, sebaliknya perlu lebih tegas dengan diri sendiri, beraspirasi tinggi, dan berjuang dengan sepenuh tenaga untuk mencapai segala apa yang diaspirasikan. CRI/-

Tiada ulasan: