21 Disember 2010

PEMUDA AMERIKA KUNJUNGAN PAS PERAK.

15 Muharam 1432H
misabah.blogspot.com

Baru-baru ini 10 orang pemuda yang mewakili berbagai parti politik dan Ngo dari Amerika telah mengunjungi Pimpinan PAS Perak di Ibu Pejabat PAS Negeri di Medan Istana, Ipoh. Kunjungan mereka disambut mesra oleh Pesuruhjaya PAS Negeri, YB Dato' Seri Hj Nizar dan beberapa pimpinan yang lain. Saya turut hadir menyambut kunjungan mereka. YB Sivakumar juga turut hadir dalam majlis tersebut. Begitu juga YB Zainuddin.

Menurut mereka, tujuan lawatan tersebut adalah untuk menimba pengetahuan dan mengetahui krisis politik yang berlaku di Perak. Rampasan kuasa di Perak turut mendapat liputan meluas di media antarabangsa termasuk Amerika. Mereka juga ingin tahu perjuangan PAS yang sebenar dan bagaimana PAS sebuah parti Islam boleh bergabung dengan parti-parti lain yang tidak Islam untuk memerintah beberapa buah negeri termasuk Perak.

Dialog 2 jam bersama mereka sangat berjaya, kesempatan ini digunakan untuk mereka memahami perjuangan PAS yang berlandaskan Islam. Atas prinsip Islam yang didokongi oleh PASlah yang membolehkan PAS bersama dengan parti lain sekalipun tidak Islam atas prinsip kebersamaan menentang kezaliman dan penyelewengan.

Mereka sendiri mengakui sekiranya mereka tidak berdialog dengan pemimpin dan ulama-ulama gerakan Islam, mereka tidak akan mengetahui Islam yang sebenar. Media yang ada tidak pernah memberi gambaran yang sebenar perjuangan parti yang berasaskan Islam, media hanya memberi gambaran buruk perjuangan yang berteraskan Islam yang sering dilabel ganas, pelampau dan sebagainya.

Anak-anak muda di Amerika adalah terbuka fikiran, mereka tidak menerima bulat-bulat berita yang sampai kepada mereka, satu-satunya cara untuk mendapat gambaran yang sebenar selain melalui internet adalah dengan mengambil kesempatan seumpama ini untuk berkunjung serta berdialog dengan PAS.

YB Sivakumar yang turut hadir dalam majlis tersebut, turut diambil kesempatan untuk mereka mengetahui insiden dalam sidang DUN ketika Speaker diangkat keluar dengan cara yang ganas setahun yang lalu, menurut mereka insiden seumpama ini tidak sepatutnya berlaku di negara yang mengamalkan demokrasi.

Kesemua pemuda dan pemudi Amerika ini sebahagiannya bakal dilantik sebagai Senator muda oleh Presiden Amerika. Justeru itu, sebelum mereka dilantik, terlebih dahulu mereka menimba pengetahuan dan pengalaman politik di luar negara agar mematangkan pemikiran dan keterbukaan minda.

Tiada ulasan: