23 Januari 2011

Khalil : Orang bodoh sahaja yang mahu terus berada di pihak yang buat salah

LABIS, 23 Jan : “BN perlu sedar bahawa terdapat perbezaan antara parti dan kerajaan, itulah rasionalnya mengapa kerajaan sekarang perlu ditukar, Umno BN makin tidak faham, mana satu parti dan mana satu kerajaan,” kata Ketua Penerangan PAS Perak, Drs. Khalil Idham Lim.

Beliau menempelak kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang berkata "elok juga guru setia kepada kerajaan" dan menyifatkan ia adalah kenyataan terdesak dari seorang pimpinan tertinggi Umno yang berada dalam situasi korup sepenuhnya.

Beliau juga mempersoal tindakan Pengarah Pelajaran Johor, Markom Giran dalam kenyataan mengatakan bahawa para guru akan dihantar mengikuti kursus supaya mereka faham bahawa sebagai kakitangan awam, mereka tidak boleh menentang dasar kerajaan sekiranya mereka didapati tidak sehaluan dengan kerajaan BN.

Tambah Khalil guru adalah golongan cerdik pandai, jika kerajaan secara terang-terangan menzalimi rakyat, merompak wang rakyat, menyalahguna kuasa, mengamal rasuah dengan menyababkan Negara berada dalam keadaan tidak selamat, kerajaan itu tidak betul, dan perlu diubah segera.

“Orang bodoh sahaja yang mahu terus berada di pihak yang buat salah, pengarah tersebut merupakan pengampu yang terlatih, beliau dilatih oleh umno BN dengan sempurna,” katanya lagi.

Menurutnya lagi yang juga ADUN Titi Serong, kenyataan bahawa guru makan gaji dengan kerajaan dan guru tidak seharusnya menentang kerajaan malah perlu mematuhi apa juga dasar kerajaan adalah tidak patut dari seorang yang menjawat di sektor perkhidmatan awam.

Guru sekarang sudah celik maklumat dengan kemudahan internet yang canggih, mustahil maklumat tidak sampai kepada mereka, kerajaan hilang akal, takkanlah guru pun turut sama mahu hilang akal, ujarnya.

Beliau juga mempersoalkan kewajaran seorang penjawat awam menyatakan bahawa ia adalah hak kementerian untuk mengenalpasti (parti politik) yang guru sokong.

“Tanggungjawab Kerajaan adalah menjalankan amanah yang diberi rakyat, bukannya menjaga kelangsungan survival parti dengan menggunakan proksi kerajaan, ini tidak betul, mereka (BN) sudah hilang wibawa untuk menjadi pemerintah yang adil,” inilah masanya bagi PR mengambil alih Putrajaya untuk memulih semula imej kerajaan dan PRU1adalah medannya,” jelas beliau.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

nilah susahnya jika pemimpin tak tau membezakan antara putih dgn hitam..antara kerajaan dgn parti..mungkin dia pikir kerajaan ni kepala bapak dia dan keturunan dia yg punya..seelok2nya org yg mcm ini disumbatkan aje dlm tong taik dan diletakkan dalam jamban muzium.

Tanpa Nama berkata...

nilah susahnya jika pemimpin tak tau membezakan antara putih dgn hitam..antara kerajaan dgn parti..mungkin dia pikir kerajaan ni kepala bapak dia dan keturunan dia yg punya..seelok2nya org yg mcm ini disumbatkan aje dlm tong taik dan diletakkan dalam jamban muzium.

Qaseh Bonda berkata...

Sebab tu la depa simpan orang gomen sampai umur jadi puaka. Orang gomen kena bantu membetulkan maruah gomen yang lama tercalar. Kena ingat betul2...siapa pun pemerintah gaji tuan puan, saudara saudari,adik kakak akan tetap di bayar bahkan mana tahu ada lebih lagi kalau dapat tumpaskan pemerintahan yang maha rakus.

Kita dapat menteri baru, semangat baru suasana pun baru, menteri berugama, yang takut pada Tuhan, yang tua dan muda berganding bahu. Undi dengan berlapang dada, dengan hati terbuka, nak tengok pembaharuan seperti yang laung2kan.

Kerja jalan macam biasa. Asalkan anak cucu kita kembali tenang ke pangkal jalan. Tak ke mana pencen juga kita akhirnya sedangkan menteri2 yang dok ada tak reti2 melayu. Jangankan umur pencen, umur sabsidi pun masih tak sedar2 diri.

Sampai bila kita sanggup tengok bapak2 menteri yang tua2 bangka!!