15 Januari 2011

Masjid Haopan dan Xiaodongying di bandar Guangzhou

10 Safar 1432H.

Pada zaman dahulu telah menjadi kelaziman bagi etnik Hui di China bersolat di tempat berasingan dengan umat Islam etnik yang lain. Pada masa itu, beberapa buah masjid dibina untuk memenuhi keperluan tersebut. Masjid Haopan yang dibina pada zaman Dinasti Ming (iaitu pada tahun 1465) merupakan salah satu daripadanya.

Masjid Haopan ini dibina semula pada tahun 1706 semasa zaman Dinasti Qing. Luasnya mencapai 1491 meter persegi.

Menurut catatan sejarah, para sarjana Islam tempatan pernah menubuhkan kolej dalam masjid ini.Sekolah bahasa Arab telah ditubuhkan pada September, 1998.



Masjid Xiaodongying (Gmabar di atas) yang dibina pada zaman Dinasti Ming mempunyai sejarah selama kira-kira 500 tahun. Masjid ini telah memberi sumbangan yang besar kepada usaha pendidikan di Guangzhou sama ada pada masa silam atau zaman moden ini.

Menurut catatan pada tahun 1948, Imam Besar Masjid Xiaodongying, Ma Jixian telah menubuhkan sebuah sekolah. Jumlah penuntut sekolah ini ketika itu kira-kira 20 orang. Sekarang ini, sekolah tersebut sudah menjadi Sekolah Rendah Jalan Yuehua yang terletak berhampiran dengan Masjid Xiaodongying dan merupakan salah pengkalan pendidikan yang penting di Daerah Yuexiu, bandar raya Guangzhou. CRI/-

Tiada ulasan: