20 Februari 2011

Polis bantuan di Selangor , Hishamuddin hilang pertimbangan yang wajar !

17 Rabiulawal 1432H. [MOD] -
PARIT BUNTAR, 19 Feb : Ketua Penerangan Pas Perak, YB Drs. Khalil Idham Lim mengulas keengganan KDN dalam memberi kebenaran terhadap kerajaan negeri Selangor mewujudkan polis bantuan bagi menangai gelombang jenayah adalah berkepentingan politik sambil menyifatkan BN takut kepada bayang sendiri.

Tambahnya, memandangkan Selangor terletak di Lembah Klang yang mana di zon ini tempat terhimpunnya pelbagai latar belakang masyarakat. Kerajaan BN seharusnya pro kepada rakyat jika benar mereka mahu mendahului rakyat sebagaimana slogan 1Malaysia, tidak memberi kelulusan terhadao usaha meningkat keselamatan rakyat adalah perbuatan yang langsung tidak bertanggungjawab,’ katanya ketika ditemui di sini.

Menurutnya yang juga Adun Titi Serong, Menteri yang sombong dengan 'pencapaian' kadar penurunan statistik jenayah setakat ini boleh disifatkan seolah-olah baginya penjenayah sudah lenyap di negara ini.

"Saya beranggapan sepatututnya Kerajaan BN berterima kasih dan menyahut baik cadangan Selangor apa lagi cadangan itu mengambil kira kemampuan kewangan kerajaan negeri selangor itu sendiri" Katanya

Selain itu Drs. Khalil Idham Lim menjangkakan cadangan itu akan disokong oleh pihak Polis sendiri yang akan banyak membantu agensi keselamatan itu menaga keamanan negara.

"jauh sekali dari mempolitikkan isu ini sehinggakan kita melihat bahawa Hishamuddin sudah hilang pertimbangan yang wajar dalam isu ini" jelasnya.

“Saya cabar Menteri yang memberi kenyataan seperti itu supaya beliau bina pagar sekitar rumahnya pada paras lutut hingga kucing pun boleh lompat terus ke rumahnya,” jelasnya.

Menurut Khalil, perkhidmatan terbaik untuk rakyat adalah hak rakyat, perkara sebegini tidak boleh dinafikan dan dengan mudah menyatakan usaha kerajaan negeri Selangor ini tidak perlu.

“Hishammuddin Hussein perlu lihat semula jumlah anggota polis yang sedia ada di selangor, mustahil ia mencukupi kerana satu syif seorang anggota polis mengawasi 1,424 penduduk,” tegasnya. Beliau menambah, nisbah anggota polis dan rakyat yang disyorkan oleh Interpol adalah 1 anggota polis untuk 250 penduduk, penjenayah senang hati dengan perkembangan semasa sebegini.

“BN nampaknya lebih mementingkan menjaga air muka pemimpin Barisan Nasional dari menjaga keselamatan rakyat,” ujarnya. Dalam pada itu beliau yang juga Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak mengingatkan BN bahawa menangani gelombang jenayah yang semakin mengancam rakyat adalah tanggungjawab kerajaan dan Pakatan Rakyat sedang berusaha ke arah itu.

“Dalam hal ini BN nampak seperti mesra penjenayah, Adakah BN sanggup untuk melihat penjenayah semakin meningkat dalam keadaan rakyat perlu mengecapi keamanan yang diharapkan?” soalnya.

Tiada ulasan: