08 Mac 2011

Nazri : Kenyataan yang lucu dan mempersendakan dirinya sendiri .

03 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -
Hafizi Pauzi

PARIT BUNTAR, 9 Mac : Ketua Penerangan PAS Perak, YB Drs. Khalil Idham Lim menjawab ulasan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz yang mana beliau mengatakan bahawa proses pilihan raya di Malaysia adalah adil dan telus dan setanding di Negara luar dengan mangambil contoh keputusan PRU12 dimana BN kehilangan banyak kerusi.

“Saya sendiri tidak pasti Negara luar mana yang dimaksudkan, ayatnya tergantung,” katanya ketika ditemui di sini.

“Saya ingin mengatakan bahawa jika benar PRU 12 diurus tadbir mengikut lunas demokrasi yang telus, bermakna media dibebaskan, SPR serta Polis tidak diperkudakan , undi pos dimansuhkan, guna dakwat kekal dan kempen diberi tempoh yang sesuai dengan tiada sebarang halangan ketika ceramah dijalankan, maka ketika itu barulah adil, sekarang tidak,” katanya lagi.

Malah menurut Khalil kebebasan berkempen di Malaysia jauh dari yang diharapkan berdasarkan pengalamannya berkecimpung sepenuh masa dalam politik tanahair.

"BN sejak sekian lama mempergunakan seluruh jentera dan agensi kerajaan untuk mempertahankan kuasa. Sedangkan semuanya itu adalah milik rakyat dan tidak sepatutunya digunakan oleh BN" jelasnya.

Khalil juga menegaskan jika Pakatan Rakyat cima berdepan dengan jentera BN, pasti mereka telah lama dapat ditumbangkan.

"Kerana itu saya sifatkan pelanggaran demokrasi dengan menyalahgunakan harta rakyat adalah talian hayat yang masih ada dengan BN untuk terus kekal berkuasa". Katanya

Berdasarkan salah laku BN yang disifatkan punca kepada segala masalah rakyat hari ini, BN bukan sahaja gagal mengurus tadbir Malaysia, malah telah meletakkan seluruh rakyat Malaysia pada tahap yang amat bahawa dalam segenap aspek.

Menurutnya yang juga Ketua Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, kesalahan BN selaku pemegang amanah rakyat tidak boleh dimaafkan lagi, seluruh nasib rakyat telah diperjudi kan BN.

Rakyat dihimpit dengan kenaikan harga barang berikutan peningkatan harga minyak kali yang ke emapt bagi RON 97, terkini saman ekor setiap masa memburu rakyat, tujuannya bukan mendidik, tetapi rakyat dipaksa untuk membayarnya, kalau tidak disenarai hitamkan.

Dalam pada itu Khalil yang juga Adun Titi Serong mengingatkan supaya kerajaan tidak memandang rendah terhadap suara rakyat. baginya juga usara rakyat adalah suara penentu kepada jatuh bangunya sesebuah kuasa dan kerajaan.

Sebagaimana yang disebut oleh Menteri Besar Kelantan perihal suara rakyat yang terpendam, kerajaan diingat supaya jangan cabar rakyat dan Pakatan Rakyat akan terus buktikan fakta penyelewengan BN terhadap rakyat.

"Kerana itu saya menganggap kenyataan Nazri sebagai kenyataan yang lucu dan mempersendakan dirinya sendiri dengan menyembunyikan realiti yang sebenar tentang proses pilihanraya di Malaysia yang berpat sebalh" Jelasnya

“Jika nak banding dari segi indeks kebebasan media, bandinglah dengan finland serta Sweden, indeks kebebasan media 2010 meletakkan Malaysia hampir sama dengan Zambia,” katanya.

1 ulasan:

melor45 berkata...

UMNOAPCO semakin ego sebab dah belasah PAS 4-0 dalam PRK.Walaupun dah 53 tahun menipu orang melayu masih terus diberi kepercayaan dan kuasa untuk terus menipu dan terus menipu.