25 Mac 2011

PRN Sarawak : BN Gagal Selesai Kemelut NCR

20 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM 25 MAC : Isu hak tanah adat atau NCR di Sarawak yang melibatkan hampir kesemua kaum di negeri itu gagal ditangani kerajaan Barisan nasional walaupun banyak gula-gula politik sudah ditabur menjelang pilihanraya negeri pada Apil in

Pengerusi Majlis Pimpinan Keadilan Sarawak, Baru Bian berkata, walaupun ia adalah isu yang mendesak kepada parti pemerintah itu dalam memenangkan Barisan Nasional, bagaimanapun isu hak tanah adat ini umpama sejarah hitam yang tidak mampu dipadamkan oleh BN.

Justeru ujar Baru, walau seberapa banyak janji yang ditaburkan pemerintah di saat ini, perhatian rakyat tentunya tertumpu kepada lebih 200 kes tanah adat yang sudah dikemukakan di mahkamah namun masih tertangguh sehingga kini.

" Kalau kita lihat di kawasan pedalaman, banyak kerusi di kawasan ini adalah kerusi yang mewakili masyarakat Dayak. Terdapat 29 daripada 71 kesemuanya. Bagi Melanau dan Melayu ada 26. Ertinya di seluruh Sarawak, bukan hanya satu kawasan sahaja yang terlibat dengan masalah ini. Tapi di Sematan, Lundu, Sibu, Miri, Kelimau dan Lawas. Itu sebabnya menjadi isu yang panas,"katanya.

Beliau berkata demikian dalam rancangan Terus Terang di Tv Selangor ketika diaju berhubung peluang Pakatan Rakyat pada pilihanraya negeri yang akan diadakan pertengahan bulan depan.

Menurutnya, Pakatan Rakyat dengan gabungan parti PAS, PKR, DAP dan SNAP yakin bahawa gagasan itu bukan hanya mampu memberi saingan kepada Barisan Nasional namun berpeluang membentuk kerajaan negeri.

Apatah lagi, isu tanah adat yang dibawa oleh PR sememangnya menjadi ketakutan utama kepada Barisan Nasional, sementelah mengetahui keyakinan gagasan itu dalam usaha menyelesaikan masalah hak tanah milikan tanah ini.

Ketakutan itu semakin memuncak saat pilihanraya negeri hampir tiba apabila mengenangkan 30 tahun pemerintahan di bawah Taib Mahmud, rakyat di Bumi Kenyalang masih berdepan dengan isu milikan tanah yang tiada jalan penyelesaian.

Meskipun tanah penduduk bergeran, namun ia sewenang-wenangnya boleh dirampas oleh kerajaan untuk tujuan tertentu.

Paling menyedihkan, tiada peruntukan masa dan nilai pampasan ditetapkan dalam Kanun Tanah Sarawak bagi memastikan setiap kali berlakunya pengambilan tanah, setidak-tidaknyanya kerajaan tidak menzalimi pemilik tanah.

" Dalam pengalaman saya sebagai seorang peguam yang mewakili kes yang masuk sehingga ke mahkamah tinggi, mereka yang berasal dari keluarga Bidayuh, Iban, Ulu, Penan dan juga orang Melayu sendiri, ia menjadi isu yang begitu panas sekali,"katanya lagi.

Tv Selangor/-

Tiada ulasan: