14 Mac 2011

Tiada Peruntukan Khusus FLOM, Siapa Tanggung Kos Lawatan Rosmah ?

09 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 14 MAC : Menteri di Jabatan perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz menjelaskan tiada sebarang peruntukan khusus diberikan kepada isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dan juga Jabatan Wanita Pertama Malaysia atau FLOM.

Nazri juga mengesahkan jabatan itu tidak pernah wujud. Kenyataan Nazri itu menimbulkan pelbagai kekeliruan dikalangan rakyat apabila FLOM sebelum ini dilihat menghiasi laman web rasmi perdana menteri.

Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zuraida Kamaruddin bingkas mempersoalkan sumber dana yang digunakan kerajaan bagi menampung kos keseluruhan lawatan rasmi Rosmah ke luar negara yang berjumlah lebih RM134'000 ?

"Jadi, kalau tidak menggunakan peruntukan dari Bahagian Wanita Pertama (FLOM), dari mana datangnya wang itu?" soal Zuraida.

Zuraida kemudian bingkas mempersoalkan adakah Nazri takut atau sekadar mahu menjaga air muka Rosmah justeru memberikan sedemikian.

"Ini adalah jawapan yang berdolak dalik. Menteri tidak memberikan jawapan yang tepat. Apakah kerana dia takut kepada Rosmah ?," ujar Zuraida.

Zuraida menegaskan kenyataan berbelit- belit oleh pihak menteri tidak menjernihkan keadaan malah ia turut mendatangkan kekeliruan kepada rakyat.

“Saya rasa sebenarnya kerajaan Malaysia masih tidak jelas untuk menyelesaikan masalah kedudukan yang mengaku dirinya first lady. Menteri sebenarnya ingin menyatakan kebenaran tapi sebenarnya takut,” katanya.

Nazri ketika menjawab soalan lisan Ahli Parlimen Sungai Petani turut menjelaskan tindakan Rosmah yang menggelarkan dirinya sebagai Wanita Pertama.

Nazri berkata, gelaran wanita pertama merupakan gelaran tidak rasmi dan ini merupakan amalan lama.

“Gelaran wanita pertama merupakan gelaran tidak rasmi yang tidak berasakan kepada sebarang peruntukan perundangan tapi berasaskan kepada amalan atau kelaziman," kata Nazri.

"Dalam kontes malaysia ialah yang amat berhotmat isteri perdana menteri," tambahnya lagi.

Tindakan Rosmah menggelarkan dirinya sebagai Wanita Pertama dipertikai banyak pihak lantaran gelaran itu dilihat lebih layak diberikan kepada Raja Permaisuri Agung.

Turut dipertikaikan jabatan yang diilhamkan Rosmah itu memenuhi ruang laman sesawang yang dikhususkan kepada pejabat rasmi perdana menteri.

Tv Selangor/-

6 ulasan:

cahaya minda berkata...

Gambar Tsunami Sendai,Jepun-11Mac

www.mindaharian.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

MENTERI PENCACAI ROSMAH.....

Tanpa Nama berkata...

umno memang amalan dan kelaziman mereka tidak mengikut undang2..apa nk heran..

Tanpa Nama berkata...

Mamat ni tak ubah sebagai menggunting dalam lipatan. Kalau Najib masih tak faham, entahlah.

Tanpa Nama berkata...

Rasanya elok di buat laporan polis untuk siasatan lanjut

Tanpa Nama berkata...

Klim balik kat nazri...kan kak Mah tu wanita no wahid dia!