30 Mac 2011

Video seks: Peguam Negara tolak dakwaan Rahim akan terlepas dakwaan

24 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -
KUALA LUMPUR, 30 Mac — Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail mengetepikan tanggapan seorang bekas pegawai kanan polis bahawa Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik akan terlepas daripada dakwaan berkaitan pendedahan skandal video seks. Gani berkata beliau belum lagi melihat kertas siasatan.

“Saya belum lagi melihat kertas siasatan,” kata Gani kepada The Malaysian Insider. Polis telah menubuhkan pasukan khas menyiasat kes tersebut.

“Bagaimana anda boleh siarkan macam itu,” kata beliau mengulas kenyataan bekas pengarah siasatan jenayah Kuala Lumpur Datuk Mat Zain Ibrahim kelmarin, yang berkisar isu pendedahan rakaman video seks oleh tiga “Datuk T” termasuk Abdul Rahim, bekas ketua menteri Melaka.

Menurut kenyataan “Datuk T” aksi seks didakwa melibatkan Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim. Ketika diminta mengulas lanjut, Gani hanya mengulangi pendirian yang sama dengan menegaskan beliau belum melihat lagi kertas siasatan.

“Saya belum melihat apa-apa lagi. Ini respons saya,” kata Gani. Dalam surat terbuka kepada Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar kelmarin, Mat Zain berkata, beliau tidak melihat Abdul Rahim akan didakwa memandangkan keputusan itu akan membabitkan Peguam Negara.

Pandangan itu dibuat berdasarkan pada perkembangan tiadanya tindakan Peguam Negara ke atas Abdul Rahim berhubung kes rasuah pada 1999.

“Siasatan ini akan dikendalikan oleh Abdul Gani kemudian selaku Peguam Negara. DI peringkat itu dijangkakan akan ada manipulasi, penyelewengan dan pemalsuan,” kata beliau.

Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz berkata tiga “Datuk T” yang mendedahkan rakaman video aksi seks didakwa melibatkan mirip seorang pemimpin pembangkang tidak akan dilindungi di bawah Akta Pemberi Maklumat sekiranya pihak berkuasa mendapati ada kes.

Katanya, mereka tidak boleh mendapat perlindungan di bawah akta itu kerana mereka telah mendedahkan maklumat itu kepada orang awam.

Kelmarin, Nazri berkata Abdul Rahim, ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan Bendahari Perkasa Datuk Shuib Lazim akan dilindungi di bawah kedua-dua Akta berkenaan sekiranya pihak berkuasa mendapati ada kes.

Nazri turut menegaskan tidak wujud campur tangan dari pihak kerajaan dalam siasatan yang dijalankan terhadap kes itu seperti yang didakwa pihak tertentu.

Khamis lalu, Abdul Rahim telah menyerahkan video aksi seks seorang lelaki bersama jam tangan, yang dikatakan membabitkan pemimpin pembangkang kepada polis.

Minggu lalu, Abdul Rahim mendedahkan bahawa beliau bersama Shazryl dan Shuib bertanggungjawab mendedahkan video berkenaan.

Anwar membuat laporan di ibu pejabat polis Dang Wangi berhubung video itu, yang telah dipertontonkan kepada beberapa wakil media di Carcosa Seri Negara 21 Mac lalu. MInsider/D

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Alaa takyah la siasat sirahim tu..Tuan bukak je fail dakwa nuar lg.Puji je rahim yg telah "berjasa besar amat sangat tu" yg membongkar rahsia DSAI.Dan syorkan agar rahim wajar dapat "Datuk Seri"atas jasa yang amat-amat tidak terhingga kpd negara!Katakan saja tuduhan dulu terhadap rahim tu 10000x fitnah....amacam!