05 April 2011

Had 50 orang penyokong iring calon gambar ketakutan BN kepada PR.

01 Jamadilawal 1432H. [MOD] - Drs. Khalil Idham Lim

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengeluarkan peraturan yang saya anggap sebagai menggambarkan p[roses demokrasi berjalan dengan lebih meriah dan lancar apabula hanya membenarkan tidak lebih daripada 50 penyokong mengiringi bakal calon sewaktu proses penamaan calon bagi pilihan raya negeri Sarawak yang akan diadakan esok.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata penyokong-penyokong yang lain tidak dibenarkan berada berhampiran bangunan yang digunakan untuk proses penamaan calon itu.

Katanya lagi para penyokong parti yang bertanding juga tidak dibenarkan membawa alat-alat muzik seperti gendang dan trumpet, serta pembesar suara ketika proses penamaan calon.

Saya masih tidak memahami dimanakah kewajaran peraturan sedemikian diadakan dalam keadaan Perlembagaan negara yang membenarkan rakyat berkumpul secara aman dengan tujuan yang dibenarkan.

Rakyat Sarawak sudah menunggu hampir 5 tahun untuk menghadapi "Pesta Demokrasi" namun cuba dihalang oleh peraturan yang bukan-bukan.

Dalam soal hari penamaan calon yang akan diadakan esok, saya lihat SPR sudah mengikut telunjuk pihak tertentu sejak dari awal lagi apabila membuat peraturan yang saya anggap tidak masuk akal dan tidak munasabah.

Sepatutnya SPR memberi kebebasan kepada mana-mana calon yang akan bertanding untuk membawa seramai mana penyokongnya. Kalaulah hanya 50 orang saya akira keluarga terdekat sudah memadai, mana lagi penyokong yang lain?

Atau SPR sudah mahu menafikan petugas Pakatan Rakyat dari Semenanjung yang sudah berkampung di seluruh pelusuk Sarawak untuk sama-sama mengiringi calon Pakatan Rakyat.

Selain itu saya melihat peraturan ini tidak lebih juga dari usaha untuk menutup malu BN apabila setiap kali pilihanraya lebih ramai penyokong Pakatan Rakyat mengiringi calonnya.

Selain itu mereka juga datang tanpa diupah dan datang sejak awal secara sukarela. Berbeza jauh dengan penyokong BN, walaupun 50 orang yang ditetapkan, saya pasti ianya perlu dengan sejumlah upah kepada mereka.

Harapan saya peraturan "tidak masuk akal" ini menjadi kayu ukur kepada pengundi di Sarawak mengenai ketakutan sejak awal lagi kepada BN untuk berdepan dengan Pakatan Rakyat di semua kerusi yang dipertandingkan.

Sesungguhnya inilah peluang terbaik kepada pengundi di Sarawak untuk memberei harapan baru kepada pakatan Rakyat untuk meneraju Sarawak yang lebih baik dimasa akan datang.

Ketua Penerangan PAS Perak.

Tiada ulasan: