09 April 2011

Sarawak dan Pembangunan Di Bawah Bekas Ketua Menteri

5 Jamadilawal 1432H. [MOD] -









Pembangunan di bawah bekas Ketua Menteri, Taib Mahmud tidak sedikit pun berganjak dikala banyak bangunan pencakar langit telah dibina di kotaraya namun tidak pula di kawasan kampung dan pedalaman. Rakyat di Sarawak bagaikan telah dipisahkan pembangunan antara kroni dan penduduk setempat.

Ketika tinjauan di Sebuyau, keadaan rumah mereka tidak terurus dangan baik seperti tiada langsung suara mereka didengari oleh kerajaan yang memerintah pada ketika itu (Barisan Nasional). Walaupun ada yang masih menyokong BN dengan terpampangnya bendera BN di rumah mereka.

Bagi rakyat Sarawak, mereka sebenarnya tidak minat berpolitik kerana mereka tahu mereka tidak mendapat faedah daripada kemenangan bagi sesuatu wakil rakyat yang memerintah. Ada dikalangan mereka tahu politik tetapi mereka tidak pernah mengundi dan tidak ingin untuk daftar sebagi pengundi.

Masyarakat di Sebuyau bagaikan dipinggirkan tanpa ada sikap prihatin daripada Ketua Menteri yang bernama  Taib Mahmud. Penduduk di sana tidak kisah siapa yang memerintah namun bagi mereka kebajikan mereka mesti diutamakan.

Mereka meletakkan bendera juga kerana suka-suka dan bukannya kerana mereka itu menyokong parti tersebut. Mereka telah dibayar RM30,diberikan tshirt dan sebagainya oleh BN untuk mengibarkan bendera dan bila ditanya mereka hanya mahukan bendera sahaja tetapi tidak pernah mengundi serta tidak tahu politik langsung.

Sumber: kijang59

2 ulasan:

nuansa efek samping facebook berkata...

Harus lebih baik lagi dalam pelayanan masyarakat!

6 bulan baru tahu isterinya laki-laki berkata...

Semoga perubahan terjadi dengan cepat, pemerataan pembangunan!