12 Mei 2011

Harga minyak Asia naik AS$100

09 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

SINGAPURA: Harga minyak di Asia naik menghampiri AS$100 setong hari ini, seterusnya dijangka mengakhiri rangsangan monetari agresif Amerika Syarikat (AS) sehingga menyebabkan kadar nilai dollar yang lemah.

Penanda aras minyak mentah bagi Jun meningkat kepada AS$1.42 kepada AS$99.63 setong, tengah hari di sini, berdasarkan tempoh dagangan elektronik di Bursa Merkantil New York.

Nilai kontrak yang dicatatkan semalam mencatatkan penurunan AS$5.67 sebelum berlegar pada kadar AS$98.21. AP

Ulasan :

Malang bagi rakyat malaysia sebagai sebuah negara pengeluar minyak antara yang terbesar dirantau ini bila rakyat ini menghadapi "kegilaan" pemimpinnya dengan menaikkan harga minyak berulangkali.

Hasil julanan Petronas mesti untung tapi harga yang rakyat terima terus melambung naik. Terutamanya minyak RON 97 yang kononnya diapungkan sudah berada pada harga RM 2.90 seliter sedangkan minyak jenis inilah satu masa dulu menjadi kegemaran dan digunakakn secara meluas oleh rakyat Malaysia.

Akibatnya secara terpaksa rakyat semacam ditipu untuk menggunakan RON 95 yang jauh tidak berkualiti dan memungkinkan timbul masalah kepada enjin kereta dalam tempoh jangka panjang.

1 ulasan:

mizztraveller berkata...

kasihan .....................
angkara beberapa orang manusia .... rakyat menderita ..
Malaysia bukannya tak ada minyak ... contohi la Brunei . sultan peyayang dan care Rakyat jelata baginda