22 Mei 2011

Seniwati Mahyon Ismail meninggal dunia

19 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR - Seniwati Mahyon Ismail atau nama sebenarnya Mayayun Ismail, 69, meninggal dunia di Hospital Pakar Ampang Puteri di sini semalam selepas tiga minggu mengalami demam dan batuk. Menurut anak sulungnya, Fadila Hussien, 47, ibunya terpaksa dipindahkan ke wad unit rawatan rapi (ICU) hospital itu sebelum menghembuskan nafas terakhir kira-kira pukul 12.30 tengah hari semalam.

"Mulanya arwah dibawa ke klinik tetapi doktor menyarankan rawatan susulan di hospital. Sebelum ini ibu hanya demam dan batuk yang biasa. "Kami sempat pergi ke Wangsa Walk di Wangsa Maju dan membeli lauk-pauk semalam (kelmarin)," katanya ketika ditemui di Hospital Pakar Ampang Puteri. Tambah Dilla, arwah tidak menghidap penyakit serius kecuali penyakit diabetes. "Sebelum ini arwah tidak pernah mengalami sakit teruk dan sentiasa beringat terutama soal pemakanan kerana kandungan gula dalam darahnya tinggi," ujarnya.

Selain Fadila, Mahyon yang mendirikan rumah tangga dengan pengarah dan pelakon terkenal, Allahyarham Hussein Abu Hassan dikurniakan tiga anak iaitu Fairuz (penyanyi), 46, dan Faizal (pelakon), 44, serta lima cucu. Hussein meninggal dunia pada 25 November 2007. Jenazah Mahyon telah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Ibu Kota, Danau Kota di sini.

Tiada ulasan: