04 Ogos 2011

Ambiga gagal cabar arahan usirnya

4 Ramadhan 1432H. [MOD] -

Pengerusi BERSIH 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan hari ini gagal mencabar notis pengusirannya dan tidak membenarkannya memasuki Sarawak pada pilihan raya negeri April lalu oleh jabatan imigresen.

Ia berikutan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini yang menolak permohonan Ambiga bagi kebenaran semakan kehakiman yang difailkan

Penghakiman dibuat oleh Hakim Datuk Rohana Yusuf. Beliau bagaimanapun tidak mengarahkan sebarang kos dibuat.

Ambiga, sebagai pengerusi BERSIH 2.0 - gabungan NGO yang menuntut pilihan raya yang adil dan bersih diadakan di negara ini - telah dengan aktif menuntut pembaharuan - namun beliau dihalang memasuki Sarawak pada 15 April lalu bagi memantau perjalanan pilihan raya negeri itu.

Arahan menghalang beliau daripada memasuki negeri itu dikeluarkan oleh pengarah imigresen Sarawak.

Pada 23 Mei, Ambiga memfailkan permohonan kebenaran untuk semakan kehakiman dengan menamakan ketua pengarah jabatan imigresen Malaysia, pengarah imigresen Sarawak dan ketua menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud sebagai responden.

Dalam permohonan semakan kehakiman itu, Ambiga memohon untuk membatalkan notis larangan memasuki Sarawak.

Bekas presiden Majlis Peguam itu juga memohon perintah daripada Mahkamah Tinggi untuk mengarahkan para responden membenarkannya memasuki Sarawak.

Beliau memohon ganti rugi dan kos dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

Ambiga dilarang memasuki negeri itu sepanjang tempoh kempen selama 10 hari bagi pilihan raya negeri Sarawak pada April lalu.

malaysiakini/-

Tiada ulasan: