05 Ogos 2011

BN, Pakatan berlumba selesai isu rumah pengundi muda

5 Ramadhan 1432H. [MOD] -

Ketika negara di ambang pilihan raya umum ke-13, kerajaan BN dan Pakatan Rakyat sedang berlumba untuk menunjukkan bahawa kedua-duanya serius untuk menyelesaikan satu daripada isu-isu yang paling mendesak yang dihadapi oleh pengundi - rumah mampu milik.

Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, kedua-dua pihak memperkenalkan program perumahan yang mampu dimiliki di mana para penganalisis percaya ia untuk menarik sokongan, terutama di kalangan pengundi muda yang paling teruk menghadapi masalah tersebut.

NONEBagi BN, kata pensyarah sains politik di Universiti Malaya, Noor Sulastry
Yurni Ahmad, program tersebut adalah sebahagian daripada senarai pengumuman yang dilihat dibuat "tergesa-gesa" untuk tujuan tersebut.

"(Program itu) adalah satu strategi politik yang jelas untuk pengundi muda. Terdapat sekurang-kurangnya satu juta pengundi kali pertama, tidak termasuk mereka yang mengundi pada 2008."

Ketua eksekutif Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi, Wan Saiful Wan Jan turut bersetuju dengan pandangan tersebut.

Walaupun beliau percaya pemberian pinjaman peratus kepada mereka yang tidak mampu membuat pembayaran balik adalah "berbahaya", tetapi Wan Saiful berpendapat BN "bijak" dalam mengumumkan skim tersebut.

malaysiakini/-

Tiada ulasan: