26 September 2011

Pesawat bawa pelancong Everest terhempas

28 Syawal 1432H. [MOD] -




BEBERAPA anggota polis melihat serpihan pesawat Buddha Air di Lalitpur, India semalam. - Reuters


KATHMANDU - Sebuah pesawat ringan yang membawa sejumlah pelancong bersiar-siar pada waktu pagi di sekitar Gunung Everest terhempas dan mengorbankan kesemua 19 orang yang menaikinya.
Pesawat Buddha Air Beechcraft yang terbang membawa 10 penumpang India, tiga pelancong asing, tiga penduduk tempatan dan tiga kru dari Nepal, terhempas dalam hujan lebat dan kabus tebal berhampiran Godavari, kira-kira 10 kilometer dari Kathmandu.
"Semua 19 orang sudah meninggal dunia. Pesawat tersebut dalam perjalanan balik dari kawasan pergunungan apabila ia merempuh Bukit Kotdada," kata Ketua Jabatan Penyelamat di Lapangan Terbang Antarabangsa Tribhuwan, Bimlesh Lal Karna.
Menurut jurucakap polis, Binod Singh, seorang penumpang berjaya diselamatkan namun dia meninggal di sebuah hospital.
Tambahnya, operasi menyelamat sukar dijalankan kerana hujan lebat.
Beberapa stesen televisyen tempatan melaporkan sejumlah saksi melihat kebakaran dari pesawat itu sebelum ia terhempas.
"Pesawat itu terbang amat rendah. Kami berasa terkejut. Ia terhempas ke sebuah bukit dan terdapat satu letupan kuat," kata seorang saksi kepada rangkaian berita Avenues Television.
"Kami mendaki selama satu setengah jam tanpa mengambil rehat untuk tiba di lokasi kejadian.
"Cebisan mayat manusia dapat dilihat," tambahnya.
Syarikat Buddha Air menawarkan bayaran sebanyak 8,240 rupee (RM528.56) untuk pakej Everest yang mengambil pelancong dari Kathmandu dan terbang di sekitar kawasan pergunungan dunia itu. - AFP

Tiada ulasan: