20 Oktober 2011

Manila rampas 25 bot China

22 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Tentera Filipina bertindak selepas bertembung di Laut China Selatan

MANILA: Filipina semalam berkata ia merampas 25 bot kecil China selepas tentera lautnya bertembung dengan kapal nelayan besar di perairan Laut China Selatan yang menjadi rebutan.

Pertembungan kelmarin menyusul siri kejadian antara kedua-dua negara di Laut China Selatan tahun ini yang membawa kepada ketegangan hubungan diplomatik.

Pihak berkuasa Filipina berkata, kapal China yang lebih besar menunda 25 perahu kayu enjin berhampiran Tebing Reed, kira-kira 150 kilometer dari kepulauan Palawan di barat negara Filipina.

Kapal China itu tersesat ke dalam perairan kami, kata jurucakap Jabatan Luar Filipina, Raul Hernandez.

Bagaimanapun, dia tidak memandang serius pertembungan itu, menyifatkan ia sebagai kejadian kecil dan berkata Filipina mempertimbangkan untuk mengembalikan bot kayu berkenaan, yang tiada orang ketika ditemui.

Kapal lebih besar melepaskan perahu berkenaan apabila didekati kapal tentera laut Filipina, kata ketua tentera wilayah, Mejar Jeneral Juancho Sabban.

Kami mahu menjelaskan tiada niat buruk di pihak kami. Prosedur normal ialah mendekati mereka dan memberitahu mereka berada dalam wilayah kami, dan jika menangkap ikan, mereka perlu ada kebenaran daripada kerajaan.

Ketika tentera laut mendekati, induk kapal tiba-tiba memutuskan tali tunda dan meninggalkan bot kecil. Kami mungkin menakutkan mereka, katanya sambil menyangkal laporan media tempatan kapal tentera laut sengaja melanggar kapal nelayan China.

Pihak berkuasa Filipian berkata, mereka tidak tahu mengapa kapal berkenaan menunda banyak bot kecil.

Jurucakap Kedutaan China, Sun Yi, berkata pegawai hubungan tentera negaranya ke Filipina masih belum memberikan laporan mengenai kejadian itu.
Sehingga itu, saya tidak dapat memberi komen mengenainya, katanya.

China menuntut semua tapak bersejarah Laut China Selatan termasuk perairan yang hampir dengan pantai Filipina dan negara Asia Tenggara lain. Taiwan, Vietnam, Brunei dan Malaysia turut bersaing menuntut sebahagian kawasan perairan itu.

AFP /-

Tiada ulasan: