18 Oktober 2011

Turki, Syria, Qatar terima 40 tahanan Palestin

20 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

ANGGOTA keluarga memegang gambar Nizar al-Tamimi yang dipenjarakan oleh Israel sejak 1978 dan Ahlam Tamimi, yang dipenjara 16 hukuman seumur hidup ketika menanti pembebasan mereka di Kampung Nabi Saleh, Tebing Barat, semalam.

GAZA: Sekumpulan 40 tahanan Palestin yang akan diusir ke seberang laut menerusi perjanjian untuk membebaskan seorang askar Israel, akan dihantar ke Turki, Syria dan Qatar.

“Buat masa ini, negara yang akan menerima tahanan itu ialah Turki, Qatar dan Syria.

“Negara berkenaan, bersama-sama Mesir dan Hamas akan menyelaraskan prosedur untuk menghantar tahanan itu,” kata pegawai Hamas di Gaza.

Israel akan membebaskan 1,027 tahanan warga Palestin dalam dua peringkat sebagai pertukaran kepada pembebasan askarnya, Gilad Shalit yang diculik oleh kumpulan militan Gaza pada Jun 2006.

Peringkat pertama pertukaran akan dilakukan hari ini apabila Israel membebaskan 477 tahanan sebagai pertukaran kepada Shalit dengan kumpulan kedua, terdiri daripada 550 tahanan Palestin, dibebaskan dalam masa dua bulan.

Menerusi persetujuan yang dicapai minggu lalu itu, rejim Tel Aviv mahu 40 tahanan Palestin dari kumpulan pertama diusir ke luar negara. - AFP

Tiada ulasan: