27 Februari 2012

Kediaman Osama kena roboh

5 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

PENDUDUK melihat kerja meroboh kediaman Osama bin Laden yang dibunuh di bandar Abbottabad, kelmarin.

Kerja meroboh di Bandar Bilal menggunakan jentolak bermula kelmarin

ABBOTTABAD: Pihak berkuasa Pakistan semalam merobohkan kompleks kediaman bekas pemimpin al-Qaeda, Osama bin Laden di pinggir Abbottabad, yang juga lokasi beliau dibunuh dalam serbuan tentera Amerika Mei lalu.

Saksi berkata, kerja merobohkan kediaman di kawasan dikenali sebagai kejiranan Bandar Bilal, dilakukan menggunakan jentolak, bermula lewat kelmarin dan berterusan sepanjang malam hingga Subuh.

Askar menyekat laluan ke kediaman itu dan membawa masuk jentera berat untuk kerja meroboh. Wartawan juga dihalang mengambil gambar dari jarak dekat. - Saksi Penduduk tempatan

“Askar menyekat laluan ke kediaman itu dan membawa masuk jentera berat untuk kerja meroboh. Wartawan juga dihalang daripada mengambil gambar dari jarak dekat,” kata seorang saksi.

Bagaimanapun, seorang wartawan AFP di lokasi melaporkan hanya melihat bilik kosong, almari dan kerusi di dalam rumah berkenaan.

Beliau berkata lebih separuh daripada kediaman itu dirobohkan menggunakan empat jentolak.

Kira-kira 500 anggota polis ditempatkan di situ, sebahagian mereka mengawal di bahagian luar manakala askar ditempatkan di bahagian dalam kediaman berkenaan.
“Kerja meroboh dilakukan pasukan keselamatan termasuk askar dan berterusan sepanjang malam hingga hari ini,” kata seorang pegawai polis.

Kediaman Osama dikawal pasukan keselamatan sejak bekas pemimpin al-Qaeda itu dibunuh pasukan tentera khas Amerika (SEALs) dalam satu operasi tanpa pengetahuan Islamabad.

Osama tinggal di kediaman berkenaan selama beberapa tahun bersama tiga isterinya selain sembilan orang anak dan cucu.

Tentera Amerika mengebumikan beliau di laut dengan alasan untuk mengelak perkuburannya menjadi tempat pemujaan dan peringatan kepada peristiwa 11 September jika beliau dikebumikan di darat.

Bagaimanapun kediaman Osama mula menjadi tarikan pelawat dan menarik beratus-ratus pengunjung setiap hari.

Perkembangan ini menimbulkan kebimbangan pihak berkuasa mengenai kemungkinan ia dijadikan tempat pemujaan atau destinasi pelancong jika tidak dimusnahkan. – AFP

Tiada ulasan: