06 Mac 2012

Suami isteri nyaris maut

13 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU - Sepasang suami isteri nyaris maut dalam kejadian tembak di Kampung Sokor, Kok Lanas di sini semalam.

Kejadian yang berlaku pada jam 5 pagi itu disedari oleh anak mangsa, Norly Haris, 28, yang mendengar pintu dapur rumah ditendang sebelum dua suspek membawa pistol dan parang bertindak masuk ke dalam rumah.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, mangsa Haris Yusof, 61, mengalami kecederaan di leher manakala isterinya, Ani Malik, 51, cedera di bahagian kiri perut.

“Ketika kejadian seorang suspek yang bertopeng mengacukan pistol ke arah Norly dan mengarahkan supaya dia mendiamkan diri. Suspek cuba mendapatkan ayah Norly yang juga berada di dalam rumah terbabit supaya duduk berdekatan anaknya itu,” katanya kepada pemberita.

Jalaluddin berkata, suspek cuba menembak pintu bilik yang terkunci hingga terbuka dan melepaskan satu das tembakan di dalam bilik itu, ekoran gagal dibuka suspek melepaskan satu das tembakan sehingga terkena perut isterinya, yang ketika itu berada di dalam bilik bersama tiga anaknya, Fakrullah, Fadhillah dan Fikri.

“Tembakan terbabit terkena bahagian perut isterinya dan kedua suspek bertindak melarikan diri dengan membawa komputer riba dan beg duit yang mengandungi RM 5,000, kad pengenalan dan kad bank,” katanya.

Beliau berkata, berdasarkan siasatan yang dilakukan mangsa (Haris) terdengar suara lelaki memberi salam tetapi dia tidak membuka pintu dan ekoran dari tindakan itu, suspek menendang pintu rumah mangsa.

“Seorang bersenjatakan parang manakala seorang bertopeng bersenjatakan pistol bertanyakan mengenai anak mangsa bernama Fikri namun pada ketika itu anaknya tiada di rumah.

“Mangsa dikasari suspek dan berlaku pergelutan hingga suspek tertembak mangsa dan terkena pada bahagian leher dan seterusnya menggeledah bilik tidur mangsa sebelum melepaskan tembakan ke bilik yang berkunci sehingga menyebabkan terkena di perut isteri mangsa,” katanya.

Setakat ini polis sudah mengenal pasti senjata yang digunakan suspek yang dipercayai jenis revolver .38 dan mengesan suspek yang berjaya meloloskan diri.

Sementara itu isteri mangsa, dihantar ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) untuk menerima rawatan lanjut berada dalam keadaan stabil.

Ani berkata, dia bersyukur masih selamat walaupun trauma dengan kejadian terbabit.

“Ini merupakan pengalaman yang ngeri dan menakutkan dan saya tidak sangka ia melibatkan keluarga saya.

“Mujurlah anak-anak tidak mengalami sebarang kecederaan dan saya serahkan kes ini kepada pihak polis untuk menjalankan siasatan,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui, semalam.

Sinar Harian

Tiada ulasan: