30 Mac 2012

Tanah Untuk Tanaman Padi Berkurangan, Pengeluaran Beras Merosot

7 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Kira-kira 100,000 ha tanah untuk tanaman padi di semenanjung - menyamai 50,000 padang bola sepak - telah diserahkan untuk tujuan pembangunan perindustrian dan perumahan sepanjang tempoh 15 tahun lalu.

Di Sabah dan Sarawak, kawasan penanaman padi berkurangan kira-kira 6,000 ha dalam tempoh sama.

Ekoran populasi penduduk yang semakin meningkat, Malaysia perlu membelanjakan berbilion ringgit untuk beras import melainkan hasil pengeluaran beras boleh dipertingkatkan.

Menurut Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, kawasan tanaman padi di semenanjung menurun daripada 372,542 ha pada 1997 kepada 284,441 ha tahun lalu.

Dalam satu kenyataan kepada The Star, kementerian tersebut berkata, tapak sawah padi dijadikan kawasan perumahan dan tanah komersial.

Ada di antaranya dijadikan kawasan penanaman kelapa sawit, nanas dan kebun sayur-sayuran.

Timbalan Pengarah Pusat Penyelidikan Beras Mardi, Dr Marzukhi Hashim berkata, dengan peningkatan penduduk, kadar 72 peratus bekalan padi akan merosot kecuali jika pendekatan strategik diambil untuk meningkatkan pengeluaran beras.

Salah satu cara ialah untuk meningkatkan pengeluaran beras hibrid, katanya kepada The Star.

Kini, hanya kira-kira 200 hektar tanah di negara ini ditanam dengan beras hibrid yang dibangunkan dengan teknologi dari China.

"Namun, pengambilan benih hibrid di kalangan petani amat perlahan. Golongan petani tidak biasa dengan cara penanaman benih tersebut.

"Mereka perlu memahaminya walaupun benih tersebut lebih mahal, anda hanya perlu mengambil sedikit daripadanya untuk hasil pengeluaran yang tinggi.

"Penggunaan benih hibrid boleh meningkatkan pengeluaran beras di antara 20 hingga 30 peratus. Jadi cabaran sekarang adalah untuk mendorong para petani menggunakan benih itu," kata Dr Marzukhi.

Beliau berkata, Mardi dijangka akan menghasilkan pelbagai benih beras hibrid bermula tahun depan.

Berdasarkan statistik jabatan itu, populasi meningkat dengan purata 2 peratus setahun di antara 2000 dan 2010 iaitu dari 23.3 juta kepada 28.3 juta.

Malaysia kini mengimport di antara satu juta dan 1.2 juta tan beras setahun dari Vietnam (49%), Thailand (33%), Pakistan (16%) dan negara lain (2%).

Penduduk di negara ini menghabiskan kira-kira 180,000 tan beras sebulan.

Tiada ulasan: