24 Julai 2012

Misteri beg hitam

4 Ramadhan 1433H. [MOD] -

BUKIT BERUANG – Seorang lelaki begitu bersungguh-sungguh menyelamatkan beg hitam yang dibawa bersamanya walaupun mengalami kecederaan dalam kemalangan.

Dia kemudiannya dibawa ke Hospital Alor Gajah sebelum dirujuk ke Hospital Melaka dan siasatan pada mangsa menemui plastik lut sinar mengandungi dadah disyaki syabu seberat 500 gram yang bernilai RM201,758.

Lebih mengejutkan, berikutan kemalangan itu, polis berjaya menemui pelbagai jenis dadah bernilai RM584,958.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) negeri, Superintendan Md Azmi Othman berkata,sebanyak 4,600 biji ekstasi dan ribuan gram dadah jenis ketamin serta syabu bernilai RM0.5 juta berjaya dirampas polis selepas menyerbu sebuah rumah dipercayai dijadikan tempat memproses dadah di Semabok, di sini, Rabu lalu.

Menurutnya, pihaknya turut merampas peralatan dipercayai untuk memproses dadah dalam serbuan dilakukan sepasukan polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Alor Gajah, kira-kira jam 11 pagi.

“Sebanyak 4,600 biji ekstasi dengan anggaran berat kasar 1,580 gram, dua bungkus plastik dadah dipercayai ketamin seberat kira-kira 2,106 gram yang keseluruhannya dianggarkan bernilai RM383,200 ditemui dalam rumah tersebut,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri di sini, semalam.

Md Azmi berkata, kegiatan lelaki berusia 36 tahun itu terbongkar selepas dia terlibat dalam kemalangan jalan raya di persimpangan Hicom, Alor Gajah, dekat sini.

Menurutnya, ketika lelaki terbabit menerima rawatan, dia didatangi seorang wanita berusia 30 tahun yang mendakwa sebagai kekasih.

“Tiada barang salah didapati pada wanita tersebut selepas pemeriksaan, namun polis yang menjumpai serangkai kunci membawa kepada penemuan rumah teres berkenaan.

“Polis turut merampas kereta jenis Perodua Myvi yang digunakan wanita terbabit, selain wang tunai RM1,310 yang menjadikan keseluruhan nilai rampasan daripada kedua-dua suspek berjumlah RM584,958," katanya.

Menurutnya, pasangan berkenaan ditahan reman sehingga hari ini (24 Julai) dan permohonan melanjutkan tahanan reman akan dibuat di mahkamah untuk membantu siasatan di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang membawa hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

sinar harian/-

Tiada ulasan: