08 Ogos 2012

Banjir lumpuhkan ibu kota Filipina

19 Ramadhan 1433H. [MOD] -

Manila: Hujan lebat yang menyebabkan banjir hingga paras pinggang melumpuhkan ibu negara Filipina semalam selain memaksa 270,000 penduduk dipindahkan manakala pejabat kerajaan dan sekolah terpaksa ditutup.

Hujan lebat berikutan musim monsun menyebabkan empangan utama dan sungai di Manila melimpah membabitkan sembilan wilayah berhampiran dan memerlukan pihak berkuasa untuk berwaspada. Angka kematian akibat Taufan Saola minggu lalu yang melanda Manila dan selatan Filipina selama beberapa hari meningkat kepada 51 orang.

Ketua agensi penyelamat kerajaan, Benito Ramos berkata tiada laporan segera mengenai kematian terbaru semalam selepas hujan lebat di Manila lebih 24 jam.

Kenderaan dan juga trak besar terperangkap di jalan raya manakala beribu-ribu pengguna terkandas sepanjang malam. Kebanyakan kereta tersekat dalam banjir lumpur.

Empangan La Mesa, yang membekalkan air kepada ibu negara dengan sejumlah 12 juta penduduk buat kali kedua melimpah ke sungai di bandaraya Quezon, selain kejiranan Malabon, Valanzuela dan Caloocan di mana beberapa perkampungan turut tenggelam.

Pemindahan paksa

Polis turut memindahkan lebih 5,000 penduduk dari kawasan tebing sungai dalam apa yang disifatkan Datuk Bandar Jose Cadiz sebagai pemindahan paksa. Operasi bermula selepas Dewan Bandaraya membunyikan loceng penggera.
Bursa Saham Filipina di daerah kewangan Makati yang dilanda banjir turut ditutup semalam. Juga ditutup adalah Kedutaan Amerika Syarikat di sepanjang Manila Bay, bandaraya bersejarah.

Kedutaan ditutup hari ini berikutan banjir di jalan dan kebimbangan keselamatan kakitangan serta pemohon konsular, kata Duta Harry Thomas Jr dalam satu pengumuman.

Tentera yang terbabit dalam kerja menyelamat turut membatalkan beberapa acara berikutan banjir termasuk majlis menganugerahkan ganjaran kepada pemberi maklumat yang membantu askar menangkap militan yang dikaitkan dengan al-Qaeda.

Pada 2009, banjir besar disebabkan satu taufan memusnahkan Manila dan kawasan sekitar serta membunuh beratus-ratus penduduk berikutan banjir kilat. Biro cuaca tempatan berkata banjir sekarang tidak seburuk sebelum ini tetapi memberi amaran lebih banyak hujan dalam masa beberapa hari.

Sementara itu, hujan lebat yang berlaku disebabkan taufan Saola di beberapa kawasan di China termasuk di wilayah Hubei, apabila 14 maut dan lima hilang manakala beratus-ratus terkandas kerana banjir dan lumpur runtuh.

Di Hubei, ribut dan lumpur runtuh memusnahkan 512 kediaman dan memaksa 180,000 penduduk berpindah. Di wilayah sebelah timur laut, Liaoning, taufan Damrey membunuh 9 orang manakala empat lagi hilang.

Di barat laut China, anggota penyelamat berusaha mencari lebih 100 penduduk yang terperangkap kerana lumpur runtuh manakala di wilayah Yunnan, lebih 100 terperangkap kerana lumpur runtuh.

AFP/AP

Tiada ulasan: