16 Ogos 2012

Seksyen 114A: Najib terus 'flip-flop'

27 Ramadhan 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak terus bersikap 'flip-flop' dalam tindakannya dan terbaru mahu mengkaji semula Seksyen 114A, Akta Keterangan 1950 yang telah diluluskan.

Bercakap pada, pada sidang media di Ibu Pejabat PKR semalam, Ketua Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat Dr Hatta Ramli (gambar) berkata, apa yang berlaku itu akibat kerajaan tergesa-gesa meluluskan lapan rang undang-undang dalam masa sehari pada persidangan perlimen lalu.

Ekoran itu, apabila ia hendak dilaksanakan, rakyat bangkit membantah dan Najib terpaksa mengeluarkan kenyataan untuk mengkaji semula.

"Najib terus bersikap flip-flop dalam tindakannya membuat keputusan terutamanya dalam 114A Akta Keterangan yang mana kita lihat beliau ingin pertimbangkannya semula.

"Jika sebelum ini Akta Pilihanraya telah ditarik balik setelah kelulusan diberikan maka ia berulang kembali setelah mendapat tekanan dari rakyat," jelasnya.

Menurut Dr Hatta lagi, kelulusan yang dilakukan secara tergesa-gesa terhadap akta tersebut tanpa sebarang perbincangan yang terperinci lebih mendorong kepada kelemahan serta menjejas kewibawaan beliau sebagai Perdana Menteri.

Pakatan sebelum itu menyokong kempen Internet Blackout yang dijalankan oleh Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ) Malaysia kelmarin.

"Tindakan bersepadu oleh sebahagian besar rakyat yang perihatin semalam telah memberi tekanan kepada kerajaan untuk meneliti semua akta tersebut.

"Kita mahu kerajaan lebih perihatin dalam setiap perkara terutamanya yang melibatkan rang undang-undang kerana ia melibati semua pihak," kata beliau lagi.

Seksyen 114A merupakan pindaan terbaru terhadap Akta Keterangan 2012 yang diwartakan pada 31 Julai lalu.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: