16 Ogos 2012

Susulan 2 maut disambar petir: Ibu reda dengan ketentuan Ilahi

27 Ramadhan 1433H. [MOD] -

MARANG - Sehidup semati. Demikianlah kisah persahabatan dua sepupu yang berakhir dengan tragedi menyayat hati apabila kedua mereka meninggal dunia sejurus disambar petir secara serentak di Kampung Kubu di sini, semalam.

Sebahagian badan kedua-dua kanak-kanak terbabit, Tuan Ahmad Salihin Tan Ibrahim, 8, dan sepupunya, Tuan Mohd Azhar Tuan Sulaiman, 9, hangus dengan kesan terbakar termasuk mata kedua-dua mangsa juga menjadi hitam.

Kejadian di Felda Chador, Kampung Kubu kira-kira jam 2.30 petang itu menyebabkan dua sahabat baik itu meninggal dunia di tempat kejadian sebelum dihantar ke Klinik Kesihatan Pengkalan Berangan di sini, oleh bapa salah seorang mangsa terbabit.

Ibu kepada Tuan Ahmad Salihin, Norhayati Mohd Nor, 37, ketika ditemui berkata, anaknya bersama anak saudaranya, Tuan Mohd Azhar, 9, mengikut suaminya, Tan Ibrahim Tan Senik, 51, mencari kerbau dan lembu di kawasan felda berkenaan.

Menurut Norhayati, anaknya baru sahaja pulang dari sekolah terus mengikut suaminya yang mengambil upah mencari lembu dan kerbau di kawasan felda itu untuk dibawa pulang dan diserahkan kepada seorang pemilik yang mengupahnya.

“Masa itu hujan kebat, kedua mereka berlindung di bawah pokok sawit manakala suami saya dan rakannya berada tidak jauh dari mereka. Sejurus dentuman guruh dan kilat menyambar mengenai mereka menyebabkan mereka melambung dan terus senyap.

“Suami saya yang berada tidak jauh bergegas mendapatkan mereka sebelum mendapati kedua mereka sudah tidak lagi bergerak dia (suami) kemudiannya membawa mereka keluar dari situ,” katanya.

Menurutnya, suaminya dengan dibantu seorang rakannya yang juga merupakan pemilik ternakan yang diburu di kawasan itu kemudiannya membawa dua kanak-kanak malang terbabit keluar dari kawasan itu menggunakan dua buah motosikal.

Ketika ditanya kenangan terakhir sebelum kejadian itu, kata Norhayati, anaknya tidak menunjukkan sebarang kelakuan pelik sebaliknya teruja untuk menyambut ketibaan Syawal kerana kelengkapan raya telah pun dibeli.

“Apa yang menyayat hati saya adalah mereka berdua baru sahaja membeli selipar baru yang sama, saiz selipar itu juga sama, warnapun sama tetapi akhirnya mereka tidak dapat mengayakan selipar itu pada hari mulia yang akan menjelang tidak lama lagi,” katanya.

Dalam pada itu, ibu Tuan Muhammad Azhar, 9, Tengku Rosmawati Raja Ibrahim, 38, yang ditemui, bagaimanapun memaklumkan, anaknya kelihatan berbeza berbanding hari biasa dan bersikap manja sejak seminggu sebelum tragedi itu berlaku.

“Sedar sahaja daripada tidur setiap pagi, dia pasti ada di sebelah, boleh dikatakan jika dia ada di rumah, dia selalu ingin berada dekat dengan saya. Sepanjang bulan Ramadan ini juga, dia selalu ikut saya ke surau untuk solat Tarawih.

“Sebelum kejadian itu, saya ada terdengar dia (Tuan Mohd Azhar) ingin turut serta mencari kerbau di padang dalam kawasan felda itu, tetapi memandangkan dia ke sana bersama bapa saudaranya, saya tidak jadi menghalang,” katanya.

Katanya, mereka berdua memang rapat sejak kecil, jika tidak anaknya ke rumah sepupunya itu akan datang ke rumah kami dan keakraban mereka berdua mungkin juga disebabkan usia mereka yang hampir sebaya.

Tengku Rosmawati berkata, pakaian raya untuk anak-anak telah siap kesemuanya, hanya tunggu masa untuk disarungkan sahaja lagi, selain selipar yang sama, baju Melayu berwarna ungu juga tidak sempat dipakai oleh arwah bagi menyambut Syawal kali ini.

Bagaimanapun kedua-dua ibu malang ini reda dengan ketentuan Ilahi dan takdir yang menimpa anak kesayangan mereka. Bagi mereka mungkin ada hikmah di sebalik kejadian yang menimpa walaupun sungguh berat hati untuk menerima kenyataan.

Sementara itu, Ketua Polis Marang, Deputi Superintendan Ahmad Mazlan Yahaya, berkata, mayat kedua-dua mangsa dibawa ke Hospital Sultanah Nur Zahirah Kuala Terengganu sebelum diserahkan kepada keluarga masing-masing untuk dikebumikan.

“Kes ini diklafikasikan sebagai mati mengejut,” katanya.

sinar harian/-

Tiada ulasan: