29 September 2012

Masa depan pelajar KISDAR terancam?


13 Zulkaedah 1433H. [MOD] -



Oleh Muhammad Faeez Azahar
 
IPOH: PAS Perak menerusi Jawantankuasa Strategik dan Isu mendedahkan kepincangan yang kritikal mengenai pengurusan Kolej Islam Darul Ridzuan (KISDAR).
 
Jurucakapnya, Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss berkata, akibat berlakunya kepincangan itu,status sijil-sijil graduan dan  transkrip kolej tersebut dikatakan diragui dan dipertikaikan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA). 
 
“Dikatakan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA)  mempertikaikan status sijil ini kerana berlakunya satu pengurusan yang telah melanggar Warta Kerajaan Negeri,” katanya ketika membuat sidang media di Pejabat PAS Perak, hari ini.
 
Menurutnya, punca utama permasalahan ini ialah kegelojohan Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Kadir yang tergesa-gesa membuat pindaan keatas enakmen asal bermula pada tahun 2009 melalui 3 persidangan DUN Perak ketika krisis peralihan kuasa berlaku.
 
Namun katanya, pindaan tersebut tidak pernah mendapat persetujuan dua pertiga majoriti daripada perwakilan sehinggalah ke hari ini dan dikatakan masih tidak mendapat perkenan Tuanku Sultan Perak. 
 
 
Beliau yang juga Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia menjelaskan, dengan adanya beberapa enakmen iaitu Enakmen asal 2002, Enakmen Pindaan 2009 dan Enakmen Pembubaran 2011 kepada enakmen asal KISDAR memperlihatkan kegagalan dan konflik telah berlaku di KISDAR.
 
“Ianya menjadi satu rungutan, keresahan, kesangsian dan menjadi satu tanda tanya kepada pelajar-pelajar kolej itu dan para ibubapa mereka, apabila sijil-sijil kolej itu sekarang ini sudah diragui oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).
 
“Mengikut enakmen asal, setiap sijil perlu ditandatangani oleh Rektor dan Ketua Pendaftar namun sejak peralihan kerajaan oleh BN pada tahun 2009, penandatangan yang kedua iaitu Ketua Pendaftar telah ditukar kepada Setiausaha Senat. 
 
“Ini telah berlanggaran dengan enakmen asal sebagaimana yang tertulis didalamnya bahawa perlu ditandatangani oleh Pendaftar Kolej,” ujar beliau lagi.
 
Raja Ahmad Menjelaskan, apabila Enakmen Pindaan 2009 dan Enakmen Pembubaran yang masing-masing belum lagi disahkan dan diwartakan, maka ini bermaksud segala peraturan perlulah berasaskan kepada enakmen yang asal iaitu enakmen 2000. 
 
Ujar beliau, semua item-item sijil dan kewangan dan juga perjalanan gerak kerja kolej mestilah mendapat kelulusan dan ditandatangani oleh Ketua Pendaftar serta Rektor. 
 
“Tetapi sekarang ini dilihat semua sijil-sijil dan cek-cek ditandangani oleh Setiausaha Senat yang juga merupakan Timbalan Rektor, Pentadbiran dan Kewangan.
 
“Ini bermakna pentadbiran KISDAR ini telah bertentangan dengan enakmen asal dan secara umumnya melanggari perlembagaan negeri dimana Sultan Perak sebagai Ketua Negeri,” tegas beliau.
 
Timbalan Ketua Pemuda PAS Perak itu berkata, dari segi undang-undang yang ada, semua aktiviti yang dijalankan sejak 2009 hingga kini adalah dianggap tidak sah.
 
Ini kerana katanya, Enakmen Pembubaran bagi memansuhkan kewujudan KISDAR dan ditukarkan kepada kewujudan Kolej Universiti Sultan Azlan Shah yang masih belum disahkan lagi namun ianya telah bergerak atas nama tersebut. 
 
Sekiranya perkara ini benar, ianya amat memalukan kerana iIni merupakan satu kesalahan yang sangat besar dan memalukan kerana sebuah badan berkanun dibawah kerajaan Negeri Perak, tidak mematuhi peraturan enakmen kerajaan sendiri.,” jelasnya lagi.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

memang btul, saya mahasiswa KISDAR... kebanyakan aktiviti kolej banyak yang memaparkan TIMBALAN REKTOR yang baru... TIMBALAN REKTOR yang lama telah digugurkan dari jawatan tu sbb sokong PR... REKTOR juga saya x pernah nampak datang ke kolej n solat di masjid KOLEJ... konvokesyen yang sepatutnya bulan 9 ini diadakan pon x dibuat mcm biasa... itu le bukti kepincangan KISDAR... sesiapa yang menegur pihak pentadbiran kolej akan digagalkan keputusan final examnya...