20 Disember 2012

Dr Ariffin lapor polis ekoran didakwa fitnah

6 Safar 1433H. [MOD] -



KUALA LUMPUR: Ekoran dakwaan difitnah oleh sebuah portal berita, Naib Pengerusi DAP,  Dr Ariffin SM Omar akan membuat laporan polis hari ini.

Beliau akan membuat laporan polis itu di Balai Polis Jalan Stadium dekat sini tengahari ini.

Sebelum ini laman web pro-Umno, Antarapos.com telah melaporkan kononnya Ariffin mendakwa monopoli Melayu dalam perkhidmatan awam punca rasuah.

Ekoran itu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin mendakwa, Ariffin menuduh orang Melayu sebagai paling korup.

"Apabila kita kata perkauman, DAP tak mengaku tetapi kenyataan dia menuduh orang Melayu sebagai paling korup menunjukkan ternyata benar mereka bersikap demikian," kata Muhyidin sebagaimana dilaporkan laman web yang dipimpin bekas kakitangan  CCSB, organ penerangan kerajaan negeri Selangor yang menamatkan perkhidmatan mereka.

Laman AntaraPos penuh dengan berita negatif tentang kerajaan negeri Selangor, bekas majikan mereka sebelum ini.


(Kandungan AntaraPos..penuh dengan laporan negatif hal Selangor)

Senator Dr Ariffin SM Omar menafikan tuduhan beliau mengatakan monopoli orang Melayu dalam perkhidmatan awam punca berlakunya rasuah dan salahguna kuasa seperti didakwa Muhyiddin.

Dr Ariffin sebaliknya berkata beliau hanya mencadangkan supaya kerajaan menambah bilangan penjawat awam daripada pelbagai kaum serta menuduh laman portal pro Umno, Antara Pos memutar-belitkan kenyataannya.

Berikut adalah transkrip yang disiarkan oleh AntaraPos hari ini yang menunjukkan kata-kata Ariffin yang mencadangkan masyarakat berbilang kaum menyertai pejawat awam.

AntaraPos: Boleh YB jelaskan semula apa mesej yang YB cuba sampaikan dalam usul tadi bersabit penjawat awam dan PDRM?

Ariffin : Masyarakat yang berbilang kaum daripada dimonopoli oleh satu kaum saja. Ini untuk menentukan bahawa negara ini aman dan stabil dan juga yang paling penting dan kalau kita perkenalkan penjawat awam ini daripada berbilang kaum, maka kita juga boleh cegah rasuah tau."

Ini satu cara untuk mencegah rasuah, terdiri daripada satu kaum saja atau satu bangsa, amalan rasuah akan bertapak dan ini satu perkara paling dahsyat.

AntaraPos: Maknanya YB mahu penjawat awam ini dimonopoli oleh semua kaum secara sama rata lah kan?

Ariffin: Maknanya di sini (penjawat awam) perlu terdiri daripada berbilang kaum, lebih elok itu yang saya rasa.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: