20 Disember 2012

Palestin ancam bawa Israel ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa

6 Safar 1433H. [MOD] -



Perunding kanan Palestin Rabu lalu berkata aktiviti penempatan baru telah mempercepatkan pelan Palestin untuk mengemukakan kes terhadap Israel di Mahkamah Jenayah Antarabangsa.

"Aktiviti penempatan yang semakin pesat dan semua tindakan Israel, dari pembunuhan sehingga ke tangkapan, semakin mendesak kami untuk mempercepatkan usaha kami ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC)." Mohammed Shtayyeh memberitahu agensi berita AFP.

Dengan status baru mereka di PBB, Palestin berpotensi untuk mempunyai akses kepada ICC di The Hague, Belanda, mencetuskan kebimbangan tenang kemungkinan mereka menyaman pegawai kerajaan Israel kerana jenayah perang - terutamanya kerana membina penempatan haram.

Shtayyeh berkata insiden terkini mengenai memberi kebenaran untuk membina penempatan baru sebenarnya tiada kaitan dengan usaha Palestin di PBB, tetapi sebahagian daripada "kempen pilihanraya untuk kerajaan haluan kanan" Netanyahu menjelang pilihan raya umum pada 22 Januari.

"(Keputusan) Ini adalah pengumuman berakhirnya penyelesaian dua negara," katanya.

Minggu lepas, Shtayyeh berkata satu pasukan undang-undang Palestin sedang mencari badan-badan antarabangsa untuk mengemukakan kes, termasuk ICC dan Mahkamah Keadilan Antarabangsa, dan memberi amaran bahawa tindakan Israel telah "mendesak" mereka ke arah yang lebih cepat daripada yang mereka mahukan.

harakah/-

Tiada ulasan: