28 Disember 2012

Pemuda PAS sumbang RM20,000 kepada Rohingya

14 Safar 1433H. [MOD] -

YANGON: Prihatin dengan nasib yang dihadapi saudara muslim Rohingya di Myanmar, Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) telah menyalurkan bantuan kepada etnik tersebut.

Sebanyak RM20,000 berjaya dikumpulkan oleh DPPM hasil sumbangan daripada pelbagai pihak khususnya golongan muda daripada seluruh negara.

Sumbangan tersebut diserahkan oleh Naib Ketua DPPM, Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss kepada Setiausaha Majlis Persatuan Islam (Ansari), Abdullah Adam di Yangon, Myanmar baru-baru ini.

Raja Iskandar berkata, sumbangan tersebut adalah hasil usaha DPPM yang prihatin dengan nasib yang menimpa orang Islam di Arakan yang dizalimi.

Beliau yang juga Ketua Lajnah Antarabangsa DPPM menjelaskan, Pemuda PAS sentiasa mengambil berat dengan perkembangan serta kesensaraan saudara semuslim tidak kira di mana-mana sahaja.

"Sumbangan ini diharapkan dapat mengurangkan beban etnik Rohingya yang sehingga hari ini masih menganggung kesensaraan," katanya kepada Harakahdaily yang turut bersama dalam misi kemanusiaan tersebut.

Mengulas lanjut, Timbalan Ketua Pemuda PAS Perak itu menjelaskan, pihaknya akan sentiasa meninjau perkembangan orang Muslim di Rohingya dan terus berusaha untuk membantu mereka.

Keganasan di Rohingya bermula pada Jun lalu setelah beberapa orang daripada etnik itu dituduh merogol seorang wanita etnik Rakhine yang beragama Buddha.

Ianya telah menyebabkan ribuan etnik tersebut meninggal dunia dan ada daripadanya diseksa dengan kejam oleh etnik Rakhine.

Turut bersama dalam misi kemanusiaan tersebut ialah Perak Care yang diwakili oleh Ustaz Isran Fahmi dan Yaseer Ismail.

harakah/-

Tiada ulasan: